Krakowska linia tramwajowa w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego

2020-11-25-Fot-Mach240390-Wikimedia-Commons

Fot. Mach240390 Wikimedia Commons

[2020-11-25] Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał ofertę w przetargu na budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, która ma być realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Wskazano najtańszą propozycję, która opiewa na ponad 1,125 mld zł brutto.

Michał Pyclik z ZDMK poinformował, że do realizacji zadania wybrano konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner). W sumie w przetargu złożono trzy propozycje w przedziale cenowym od ponad 1,125 mld zł brutto do ponad 2,877 mld zł brutto.

Jak zaznaczył, cena inwestycji obejmuje pełną usługę: zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy. – Jeżeli nie będzie odwołań i procedura się nie wydłuży to na przełomie tego i przyszłego roku będziemy mogli podpisać umowę w wybranym wykonawcą – zapowiedział przedstawiciel ZDMK.

Według niego wykonawca będzie miał od podpisania umowy 40 miesięcy na zrealizowanie tego zadania, czyli oddanie do eksploatacji linii tramwajowej.

Według przewidywań, etap projektowania i pozyskiwania wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń potrwa do 2022 roku, a budowa będzie realizowana w latach 2022–2024. Operator będzie eksploatował linię do 2044 r.

Inwestycja związana z budową nowego odcinka linii tramwajowej w mieście realizowana jest w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. W tym roku Europejski Bank Inwestycyjny potwierdził gotowość udzielania kredytu firmie realizującej to zadanie.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków, zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Przedstawiciele ZDMK przypomnieli, że krakowski projekt został wybrany przez rząd jako jeden z kilku projektów pilotażowych z różnych branż. W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas jego realizacji będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne.

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej. – Ten projekt jest specjalny nie tylko dlatego, że rozwiązuje istotne kwestie transportowe w mieście, ale też jest projektem, który ma być projektem pilotażowym, pokazującym jak miasta mogą sobie radzić z realizacją dużych inwestycji infrastrukturalnych, kiedy nie ma środków unijnych – wyjaśnił Pyclik.

Polecamy przy okazji Państwa uwadze opcję wynajmu koparek kołowych, które na pewno znajdą zastosowanie podczas prac wykonywanych na tego typu inwestycji.