Zalety walców ogumionych

walec drogowy

Walce drogowe to pojazdy, które są wręcz niezbędne przy budowie dróg, a także przeprowadzaniu niektórych prac ziemnych. Chociaż większość wykonawców decyduje się na wykorzystanie maszyn z bębnami stalowymi, to w niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem okazują się modele z gumowymi oponami. W niniejszym wpisie przyjrzymy się tzw. walcom pneumatycznym i przedstawimy ich największe zalety.

Czym jest walec drogowy?

Walec drogowy to pojazd, który jest wyposażony w dwa cylindryczne walce, zwane wałami. Z pomocą tego elementu roboczego maszyna jest w stanie zagęszczać poszczególne warstwy nawierzchni drogowej lub powierzchnię gruntu. Aby sprzęt mógł jednak należycie spełniać swoją rolę, to jego poszczególne parametry powinny być dopasowane do rodzaju obrabianego materiału. Jeżeli zaniedba się wybór odpowiedniej średnicy wału, a także nacisku liniowego, to może dojść do niekontrolowanego przesuwania się mieszanki, a tym samym powstawania deformacji w formie muld. W tworzonych współcześnie walcach udaje się skutecznie ograniczyć ten problem przez zastosowanie napędu na wszystkie wały.

Masy bitumiczne cechują się szybkim stygnięciem oraz twardnieniem, dlatego do ich zagęszczania potrzebne są maszyny zwrotne i bezawaryjne. Walce drogowe są w stanie szybko zmieniać kierunek wałowania przełączanie kierunku jazdy następuje na tyle sprawnie, że pojazd nie grzęźnie w gorącej mieszance. W efekcie nie ma ryzyka tworzenia się zagłębień oraz bruzd, które mogłyby osłabić konstrukcję nawierzchni i skrócić jej żywotność – dodaje specjalista reprezentujący firmę Bellator, dealera maszyn drogowych i budowlanych.

Charakterystyka walców ogumionych

Walce ogumione, zwane również pneumatycznymi, to szczególny rodzaj dwuosiowych pojazdów, które nie są wyposażone w klasyczne stalowe walce, tylko masywne koła. Elementy robocze takich pojazdów są ustawione naprzemiennie, dzięki czemu ślady poszczególnych kół zachodzą na siebie, gwarantując tym samym równomierne pokrycie opracowywanego obszaru. W zależności od modelu, na przedniej osi walców pneumatycznych znajduje się od 3 do 5 kół – im wyższa ich liczba, tym większa szerokość pasa, jaki maszyna obejmuje w czasie jednego przejazdu.

Skuteczność zagęszczania w przypadku walców na kołach ogumionych nie zależy tylko od zastosowanego obciążenia, ale także ciśnienia samych opon. Wartością tego parametru można swobodnie manipulować – w przypadku starszych modeli było to możliwe tylko manualnie, jednak dziś walce są wyposażone w zautomatyzowane systemy (np. Air-on-the-Run), pozwalające operatorowi na zmniejszanie lub zwiększanie obciążenia statycznego bez konieczności opuszczania szoferki.

Z kolei do regulowania masy maszyny korzysta się z balastu w postaci metalowych obciążników (najczęściej betonowych, metalowych i żeliwnych) lub specjalnych pojemników, które wypełnia się wodą lub materiałami sypkimi, np. piaskiem.

Gdzie wykorzystuje się walce kołowo ogumione?

Walce pneumatyczne są szeroko wykorzystywane przy zagęszczaniu nawierzchni wykonanych z mieszanek mineralno-asfaltowych, betonowych, a także cementowych. Maszyny kołowo ogumione sprawdzają się również przy wygładzaniu oraz zamykaniu warstw wiążących i ścieralnych. Tak duża uniwersalność sprawia, że walce ogumione sprawdzą się w przypadku większości inwestycji budownictwa drogowego – nawet projektów autostradowych.

Walce na kołach ogumionych są też z powodzeniem stosowane w czasie przeprowadzania robót ziemnych. Z pomocą tych pojazdów można zagęszczać podłoża pod budowę dróg, podjazdów, wiaduktów, a nawet obiektów budowlanych. Maszyny wyposażone w odpowiednie ogumienie świetnie radzą sobie z drobnoziarnistym piaskiem, żwirem, a także pospółką i skałami osadowymi, takimi jak chociażby gliny czy iły.

Jakie są zalety stosowania walców ogumionych?

System pneumatyczny pozwala na zdalną regulację ciśnienia w oponach. W efekcie operator może decydować o tym, jaka powierzchnia koła ma kontakt z gruntem, co z kolei przekłada się na grubość zagęszczanej warstwy. W zależności od potrzeb, maszyna może więc zostać swobodnie dostosowana do zmieniających się warunków na placu budowy – bez konieczności czasochłonnej zmiany obciążenia.

Opony, w przeciwieństwie do klasycznych stalowych wałów, zapewniają też lepszą penetrację statyczną materiału – w efekcie możliwe jest uzyskanie jeszcze większej gęstości mieszanki (to szczególnie pożądane w przypadku sztywniejszych mas). Elastyczność kół sprawia jednocześnie, że dochodzi do równomiernego przemieszczania się asfaltu we wszystkich kierunkach. Dzięki temu gotowa nawierzchnia cechuje się dłuższą żywotnością.

Walce pneumatyczne są bardzo przydatne przy przeprowadzaniu robót związanych z łataniem bruzd lub dziur. Oś wyposażona w ogumione koła doskonale podąża za wszelkimi odkształceniami, dzięki czemu jest w stanie zanurzyć się w wyboju i znacznie dokładniej zagęścić obszar roboczy niż jakikolwiek bęben metalowy.