Nowe Aleje Jerozolimskie. Projektowanie rozpoczęte

2021-11-26-Fot-zdm-waw-pl-01
Fot. zdm.waw.pl

[2021-11-27] Jak będą wyglądały nowe Al. Jerozolimskie w Warszawie, które z wersji rodem z PRL przeskoczą w XXI wiek? Odpowiedź na to pytanie daje projekt wykonawczy, który sporządzi katowicka firma Meritum. Warszawski Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na opracowanie nowego wyglądu głównej ulicy miasta.

Propozycję nowego wyglądu Alei Jerozolimskich poznamy za 2,5 roku, bo tyle czasu ma katowicka firma, by sporządzić projekt. Z niecałe 1,5 roku natomiast gotowa będzie dokumentacja dla części objętej pracami PKP PLK, czyli od ul. Poznańskiej do ronda de Gaulle’a. Projekt nowej przestrzeni na dwukilometrowym odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a, i dalej do wjazdu na most Poniatowskiego, powstanie w ścisłej koordynacji z PKP PLK, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy. Te, według kolejarzy, mają ruszyć w 2024 r.

2021-11-26-Fot-zdm-waw-pl-02
Fot. zdm.waw.pl

Więcej miejsca dla pieszych

Dziś Al. Jerozolimskie to m.in. wąskie przystanki tramwajowe, niewygodne przesiadki, duże odległości między przejściami dla pieszych i do kolei podmiejskiej, a także wąskie chodniki. Przy okazji remontu linii średnicowej nadarza się niepowtarzalna okazja, by naprawić to kompleksowo. Spora część tych niedogodności zniknie dzięki likwidacji rond Dmowskiego i de Gaulle’a. Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli zwiększyć miejsce dla pieszych i poprawić przesiadki – przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.

2021-11-26-Fot-zdm-waw-pl-03
Fot. zdm.waw.pl

Drogi rowerowe i zieleń

Zgodnie z założeniami, w obu kierunkach ruch samochodowy będzie się odbywał dwoma pasami ruchu, z czego jeden będzie ogólny, a drugi przeznaczony dla komunikacji miejskiej. Trzeci zewnętrzy pas będzie służył do parkowania. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe, zadrzewione pasy zieleni i szersze niż dziś chodniki z wyznaczonymi miejscami dla ogródków restauracyjnych. Taki układ jest zgodny z przekrojem ulicy na moście Poniatowskiego i ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dzięki niemu Al. Jerozolimskie staną się wygodniejsze dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, choć oczywiście priorytet będzie miała komunikacja tramwajowa i autobusowa.

Nowe centrum Warszawy

Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Jest to plan przemiany centralnej części miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń, realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego.
Zmiany w tym kierunku postępują już od dłuższego czasu. W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, toczą się prace na tzw. placu Pięciu Rogów, przebudowywane jest rondo Dmowskiego (prowadzone są roboty brukarskie, rozpoczęło się sadzenie drzew). Na ul. Marszałkowskiej dwa miesiące temu zakończyła się budowa drogi dla rowerów i wymiana chodnika wzdłuż pl. Defilad, które okraszone zostały nowymi krzewami i drzewami. Niebawem zmienią się także ulice Chmielna i Krucza, a kilka dni temu rozstrzygnięty został konkurs dla rejonu Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).

2021-11-26-Fot-zdm-waw-pl-04
Fot. zdm.waw.pl