Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Dłużej poczekamy na wykonawcę projektu
[2022-01-31] Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło ponad 200 pytań, stąd konieczność przesunięcia rozstrzygnięć. Nowy termin otwarcia ofert na projektanta Zachodniej Obwodnicy Szczecina poznamy najwcześniej 4 lutego.
– To normalne w procedurze przetargowej, jest duże zainteresowanie od potencjalnych wykonawców inwestycji, stąd decyzja o przesunięciu terminu otwarcia ofert – mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Projekt będzie składał się z dwóch części. Pierwsza obejmuje dwa odcinki Kołbaskowo – Dołuje oraz Dołuje – Police, wraz z węzłem Będargowo, a druga część odcinek Police – Goleniów. Budowa ZDOS została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.). 411 milionów złotych zostało przeznaczonych na projekt i wykup nieruchomości pod Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Według szacunków koszt przedsięwzięcia to około 6 miliardów złotych. Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZDOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia – od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km). Co ciekawe, pierwsze pojazdy będą mogły wjechać na ZDOS – konkretnie w kierunku Kołbaskowa – zanim cała inwestycja zostanie oddana do użytku. Budowa drogi ekspresowej trwa około 3 lat. Natomiast budowa tunelu, około 1,5 do 2 lat dłużej od budowy drogi ekspresowej. I to mimo, że w drążenie tunelu mają być zaangażowane dwie tarcze.