Warszawa: rusza drugi przetarg nowe Aleje Jerozolimskie

2021-08-02-Fot-Pixabay-BogdanJab
Fot. Pixabay/BogdanJab

[2021-08-02] Zarząd Dróg Miejskich uruchamia drugie postępowanie na wybór firmy, która zaprojektuje przyszły wygląd Alej Jerozolimskich. Termin składania ofert mija 23 sierpnia. Oferty złożone w ramach poprzedniego przetargu okazały się za wysokie.

W poprzednim przetargu do realizacji zadania zgłosiły się cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy, Progreg z Krakowa i Safege z Warszawy. „Wszystkie przesłane oferty okazały się jednak zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu” – poinformowała Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka prasowa Urzędu m.st. Warszawy.

Tamtejszy Zarząd Dróg Miejskich zdecydował więc o powtórzeniu postępowania. Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 23 sierpnia br.

Co się zmieni? 

Chodzi o przygotowanie projektu całkowitej przebudowy Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji będzie więc uzależniony od harmonogramu prac kolejowych. 

Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania. Pojawią się też zielone nasadzenia.

Docelowo zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle’a powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. 

Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki. 

Nowe Centrum Warszawy 

 „Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Program przemiany centralnych ulic stolicy, by nabrały charakteru wygodnej, przyjaznej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej, jest konsekwentnie realizowany” – deklaruje stołeczny ratusz. „W ubiegłym roku przebudowany został centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka, a w ciągu najbliższego pół roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego” – czytamy w komunikacie. 

Obecnie trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej oraz budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Rozstrzygnięto już konkurs na przebudowę okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).

logo PAP