Najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Budowa trwa już dwa lata.

2022-02-15-Fot-swinoujscie-pl
Fot. swinoujscie.pl

[2022-02-15] W styczniu minęły dwa lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Jak daleko ta wielka inwestycja drogowa jest po dwóch latach?

Świnoujście jest miastem położonym na 44 wyspach, z których trzy są zamieszkałe. To z jednej strony bardzo atrakcyjne turystycznie, ale z racji konieczności korzystania z promów, również bardzo uciążliwe dla mieszkańców, przedsiębiorców i samych turystów. Tunel między największymi zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin od dziesięcioleci był tylko niespełnionym marzeniem. Do 17 września 2018 roku, gdy prezydent Świnoujścia podpisał z wykonawcą umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin.

W lipcu 2019 roku opracowano projekt budowlany, a w październiku wykonawca otrzymał zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej (ZRID). Prace na wszystkich frontach ruszyły pełną parą. Dziś ich rezultaty widać gołym okiem nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. W październiku 2020 do Świnoujścia przypłynęła maszyna drążąca TBM (Tunnel Boring Machine). Po jej złożeniu w komorze startowej, w marcu 2021 ruszyło drążenie tunelu. Już we wrześniu tego samego roku TBM dotarła do komory odbiorczej na wyspie Wolin i zakończyła drążenie.

Samo wydrążenie tunelu nie oznacza zakończenia inwestycji. Trwają prace przy budowie wyjść awaryjnych i jezdni. Po obu stronach powstają drogi dojazdowe, skrzyżowania, plac manewrowy. Przebudowywane są też przylegające ulice. Budowane są ścieżki rowerowe i chodniki.

Na wyspie Uznam wykonano już prawie w całości warstwę wiążącą nawierzchni bitumicznej i roboty brukarskie. Położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu planowane jest wkrótce. Na wyspie Wolin zaawansowanie rzeczowe robót drogowych sięga 59%. Częściowo wykonano nowy układ jezdni z warstwą wiążącą i prawie połowę robót brukarskich. Przed wykonawcą jeszcze m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg i połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej oraz wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym.