Kryteria wyboru walca drogowego

walec drogowy

Walec to sprzęt niezbędny do wykonywania prac drogowych – używa się go zarówno podczas budowy nowych, jak i remontu istniejących dróg. Jednak walec walcowi nierówny – współczesny rynek oferuje ogromny przekrój rozwiązań, z których każde znajdzie zastosowanie w innych sytuacjach. Wybranie konkretnego modelu powinno więc zostać poprzedzone dokładną analizą. Jakie są główne czynniki, które należy brać pod uwagę?

Nowy czy używany?

Planując zakup walca drogowego, warto w pierwszej kolejności zastanowić się, czy bardziej interesujący będzie rynek pierwotny, czy wtórny. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety – sprzęty nowsze są droższe, ale za to objęte gwarancją i generalnie sprawniejsze. Z drugiej strony można znaleźć walce z drugiej ręki utrzymane w bardzo dobrym stanie technicznym po znacznie niższej cenie.

Rodzaj walca

Rynek walców jest bardzo zróżnicowany, znaleźć można na nim urządzenia wielu różnych rodzajów. Dwie największe grupy to:

  • walce statyczne,
  • walce wibracyjne,

Różnica między nimi polega na zastosowanej technologii. Walce statyczne oddziałują na podłoże wyłącznie swoją masą, dlatego nie są w stanie skutecznie zagęszczać gruntu do dużych głębokości – stosowane są przede wszystkim przy pracach wykończeniowych, a więc wygładzaniu nawierzchni drogi. Walce wibracyjne wyposażone są w specjalne mechanizmy wewnątrz wałów, które wprawiają je w wibracje o częstotliwości do 50 Hz. Drgania wałów, przekładają się na dodatkowy ruch cząsteczek gruntu, który zaczyna zachowywać się podobnie do cieczy. To pozwala zagęszczać go do głębokości nawet kilku metrów. Ponadto wymienić można między innymi walce tandemowe (z dwoma wałami), ogumione, przegubowe i wiele innych.

Parametry techniczne

Kolejnym ważnym kryterium wyboru walca drogowego są jego parametry techniczne. Należy zaznaczyć, że nie ma zestawu lepszych lub gorszych parametrów – są tylko takie, które są odpowiednie lub też nie do wykonywania prac drogowych. Najważniejszym parametrem walców jest ich masa, która może wynosić od zaledwie 1,5 tony do nawet ponad 20 ton. Ważne są również wymiary walca i szerokość robocza wałów – im jest ona większa, z tym większą wydajnością można zagęszczać grunt lub wyrównywać nawierzchnie.