Jakie frezy nadają się do asfaltu i betonu?

Nawet wykonane z najlepszych materiałów nawierzchnie drogowe prędzej czy później niszczą się i wymagają przeprowadzenia remontu. Niezbędne wtedy staje się frezowanie asfaltu, czyli zdarcie wierzchniej warstwy nawierzchni w celu przygotowania podłoża na nową warstwę masy bitumicznej. Używa się w tym celu specjalnych narzędzi roboczych. Dowiedz się, czym charakteryzują się frezy do asfaltu?

Czym są frezy do asfaltu?

Mimo tej samej nazwy, frezy do asfaltu znacznie różnią się frezów używanych do obróbki skrawaniem takich materiałów jak metale czy drewno. Przede wszystkim nie są one kompletnymi narzędziami roboczymi, a jedynie niewielkimi, pojedynczymi elementami większego układu.

Pojedynczy frez ma postać zęba o regularnej i ustalonej geometrii i długości od kilku do kilkunastu centymetrów. Ząb ten umieszcza się w większym, liczącym kilkadziesiąt centymetrów średnicy i nawet kilkaset centymetrów długości elemencie roboczym o kształcie walca, czyli tzw. bębnie. Na zewnętrznej powierzchni walca znajduje się nawet kilkaset gniazd przeznaczonych do montażu zębów – razem tworzą one zazwyczaj spiralny wzór. Obrót bębna nad nawierzchnią asfaltową sprawia, że zęby po kolei kruszą i zrywają asfalt z niewielkiego obszaru nawierzchni. Ich rozmieszczenie na bębnie sprawia, że frezowanie może odbywać z bardzo wysoką dokładnością. Efektem pracy frezarki do asfaltu jest pokryte regularnymi żłobieniami podłoże, na które może zostać położona nowa warstwa masy bitumicznej. Jest to procedura niezbędne między innymi podczas usuwania kolein oraz szeregu innych uszkodzeń nawierzchni asfaltowej.

Jak wykonane są frezy do asfaltu?

Frezy do asfaltu wykonane są zazwyczaj z węglika wolframu, który odznacza się bardzo wysoką twardością a także odpornością na wysokie temperatury. To czyni z nich idealne narzędzie do usuwania asfaltu, któremu towarzyszy ogromne tarcie. Niekiedy frezy pokrywane są warstwą pyłu diamentowego, który pozwala znacząco zwiększyć ich wydajność i wytrzymałość. W zależności od potrzeb – np. frezowania zgrubnego, wykańczającego, frezowania asfaltu o różnej twardości – frezy mogą mieć różny kształt.

Frezy obsadza się pojedynczo w gniazdach (obsadach) rozmieszczonych na bębnie. Takie rozwiązanie sprawia, że uszkodzone frezy mogą być bardzo łatwo wymienione na nowe elementy bez potrzeby wymiany całego bębna.  Wymienność frezów sprawia również, że frezarka staje się urządzeniem bardziej uniwersalnym – w zależności od zapotrzebowania możliwe jest wymienienie całego kompletu frezów na bębnie.