Drogowcy przeprosili się z tunelami. W najbliższych latach przejedziemy przez kilka nowych

2021-12-22-Fot

[2021-12-22] Do tej pory przejazdy tunelami kojarzyły się nam raczej z podróżą po krajach alpejskich, bo w Polsce praktycznie ich nie ma. Dlatego oddany niedawno do użytku tunel pod Ursynowem w Warszawie wydaje się przedsięwzięciem bardzo nieoczywistym. Sytuacja ma się jednak zmienić, bowiem w budowie jest już sześć innych tuneli.

Drogowcy unikali jak ognia drogich w budowie tuneli i woleli wydłużyć drogę, byle tylko nie musieć przewiercać się przez przeszkody. W przyszłości raczej nie uda się dłużej unikać ich budowy, więc w realizacji jest sześć tuneli.

Sześć tuneli w realizacji

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi obecnie sześć inwestycji tunelowych, a kolejnych pięć jest na etapie przygotowania. Do tego jest jeszcze powstający tunel w Świnoujściu, ale w tym przypadku inwestorem jest miasto. Będzie to najgłębiej przebiegający tunel w naszym kraju, w najgłębszym miejscu znajduje się on około 11 metrów pod dnem Świny. W Zachodniopomorskiem planowany jest też inny tunel, który częściowo będzie przebiegał pod wodą. Powstanie w ciągu drogi ekspresowej S6 i będzie stanowił część zachodniej obwodnicy Szczecina. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami przemysłowymi. W 2023 r. powinny być gotowe tunele na drodze ekspresowej S1. Chodzi o obwodnicę Węgierskiej Górki. To ważny międzynarodowy szlak pomiędzy Bielsko-Białą a granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Dwa tunele o długości 830 i 980 metrów, drążone w zboczu masywu Barania Góra, zlikwidują wąskie gardło, które stanowi droga biegnąca przez górskie miejscowości.

Nawet 450 mln za jeden kilometr

Powodem, dla którego do tej pory drogowcy woleli wydłużyć budowaną drogę, tak by obchodziła górę lub inną przeszkodę, są pieniądze. Budowa kilometra autostrady na płaskim terenie kosztuje 34 – 48 mln zł (tyle kosztowały pasy ruchu na A1 między Częstochową a Piotrkowem Trybunalskim), a za wybudowanie kilometra tunelu na zakopiance trzeba zapłacić aż 450 mln zł. Tunel, który uniezależni mieszkańców Świnoujścia od przeprawy promowej jest tańszy, bo budowę kilometra wyceniono na 269 mln zł. Ceny raczej nie spadną i budowa tuneli w dalszym ciągu będzie podbijała wartość inwestycji, ale drogowcy doszli do przekonania, że w pewnych miejscach są one nie do uniknięcia.

– Obecnie ze względu na bardzo gęstą zabudowę miast lub konieczność łączenia ze sobą miejscowości położonych np. w górach, czy pomiędzy brzegami rzek, projektowanie i budowa tuneli stały się koniecznością – uważają eksperci z firmy specjalizującej się w projektowaniu tuneli.