Zabrze dostało oferty na nowe dworce autobusowe. Wszystkie mieszczą się w budżecie

Zabrze dostało oferty na nowe dworce autobusowe. Wszystkie mieszczą się w budżecie

2021-04-12-Fot-Pixabay-Freedommail
Fot. Pixabay/Freedommail

[2021-04-12] Po sześć ofert dostał samorząd Zabrza w podzielonym na dwie części przetargu na budowę dwóch dworców autobusowych – wszystkie mieszczą się w założonym budżecie. Dofinansowane przez Unię Europejską obiekty mają powstać w miejscu dotychczasowych dworców: w centrum i dzielnicy Rokitnica.

Opublikowane pod koniec października ub. roku postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwie części, obejmując realizację obu obiektów wraz z przylegającą infrastrukturą drogową. Jak wynika z informacji na platformie zamówień zabrzańskiej Jednostki Gospodarowania Nieruchomościami, w piątek otwarto oferty.

Oba obiekty, nazywane przez zabrzański samorząd „centrami przesiadkowymi”: większy w centrum przy ul. Goethego oraz mniejszy, w Rokitnicy przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia, chce budować tych samych sześciu wykonawców. Budżet dla większego dworca miasto określiło na 81,9 mln zł brutto, a dla mniejszego na 26,3 mln zł – łącznie 108,2 mln zł brutto.

W obu częściach przetargu najtańsze oferty złożył Budimex: odpowiednio za 52,3 mln zł i 19 mln zł brutto. Kolejne ceny zaproponowały spółki z grupy NDI: 54,7 mln zł i 19,2 mln zł. Najdroższe oferty opiewają na 70 mln zł i 24,8 mln zł. Miasto oszacowało obejmujący oba obiekty unijny projekt na 119,5 mln zł. Dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego to 96,4 mln zł.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zabrzańskiego samorządu przy ul. Goethego przewidziano budowę obiektu o pow. ok. 10,4 tys. mkw. z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem P&R oraz poczekalnią i punktami usługowymi. W Rokitnicy zaplanowano perony otwarte, niewielki parking zewnętrzny oraz obiekt o pow. 276 m kw. (poczekalnię i drobne usługi).

W obu miejscach dostępne mają być stacje ładowanie pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride oraz infrastruktura towarzysząca (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Przewidziano przebudowę dróg i sieci infrastruktury.

„Dzięki realizacji projektu transport na terenie Zabrza będzie bardziej atrakcyjny, a przesiadanie na wszelkie rodzaje transportu zbiorowego i rowerowego, łatwiejsze. Wzrośnie również ilość miejsc parkingowych w Zabrzu, co umożliwi pozostawienie samochodu w centrach przesiadkowych w przypadku kontynuacji podróży innym środkiem transportu. Istotnym efektem realizacji projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza” – zapowiedziało w ub. roku, po otrzymaniu unijnego dofinansowania, miasto.

Dokumentację projektową obu inwestycji wykonała gliwicka pracownia An Archi Group. Dworzec w centrum ma przyjąć formę trzykondygnacyjnego obiektu o długości boku przylegającego do ul. Goethego 120 m i powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m kw. Na parterze mają znaleźć się miejsca postojowe dla autobusów (11 stanowisk, w tym trzy dla oczekujących) oraz pas postojowy o długości 48 m dla taksówek i busów, poczekalnie i pomieszczenia obsługi.

Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym 10 miejsc dla niepełnosprawnych, dziewięć miejsc tzw. kiss&ride i sześć miejsc ładowania samochodów elektrycznych. Jedną ładowarkę przewidziano też na parterze dla autobusu elektrycznego. Nad częścią obiektu ma znaleźć się czwarta kondygnacja – tzw. zielony dach z tarasem widokowym.

Nowy dworzec autobusowy przy ul. Goethego nie będzie połączony funkcjonalnie (kładką czy tunelem) z praktycznie przylegającym do niego peronem zabrzańskiego dworca kolejowego. Pasażerowie będą nadal pokonywali 220 metrów pieszo do istniejącego budynku dworca kolejowego i dostawali się na peron dotychczasowym przejściem pod torami.

Wokół nowego dworca w centrum przebudowana ma zostać infrastruktura drogowa (założono m.in. dwa ronda na ul. Goethego) oraz piesza. Powstać mają też odcinki dróg rowerowych i wiata dla rowerów, w okolicy nie ma jednak dotąd innej przylegającej do tego miejsca drogi rowerowej.

Dworzec w Rokitnicy zaprojektowano jako parterowy budynek o powierzchni 300 m kw. z sześcioma przykrytymi wspólnym zadaszeniem (wiatą) stanowiskami dla autobusów (w tym jednym z ładowarką elektryczną), trzema miejscami dla taksówek i trzema dla taksówek lub busów, 15 miejscami dla samochodów osobowych (w tym dwoma z możliwością ładowania samochodów elektrycznych) i 2 miejscami dla niepełnosprawnych.

Także tam zaplanowano przebudowę infrastruktury drogowej i pieszej oraz budowę przy dworcu odcinków dróg rowerowych. Koszt obiektu w centrum oszacowano w unijnym projekcie na 66,6 mln zł netto; tańszego, w Rokitnicy, na 21,4 mln zł netto. Dworzec w centrum ma powstać do końca kwietnia 2023 r., w Rokitnicy – do końca listopada 2022 r.

BELLATOR

Maszyny Budowlane Sp. z o.o.
Aleja Rodziny Gürtlerów 101
41-700 Ruda Śląska
Tel./fax +48 32 340 80 57
Email biuro@bellator-mb.pl

Zamieszczone na stronach portalu internetowego prowadzonego przez ABRYS Sp. z o.o. w ramach domeny bellator-mb.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, jest zabronione.