Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Gostyń, DW434
Fot. michalkrk/Pixabay

[2022-06-08] Urząd Gminy Starogard Gdański przypieczętował wybór wariantu przebiegu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasa jest przygotowywana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.

Decyzja środowiskowa zatwierdza przebieg wariantu nr 5 obwodnicy Starogardu Gdańskiego, w myśl którego obwodnica omija miasto od południa. Trasa będzie miała ok. 16 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych i ewentualnych skrzyżowań, w zależności od wyników analiz, Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Obecnie trwa przygotowanie koncepcji programowej przyszłej trasy, która będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na jej projekt i budowę.

Płynniej, szybciej i bezpieczniej

Głównymi celami budowy obwodnicy są zwiększenie płynności układu komunikacyjnego, wyprowadzenie tranzytu oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników. Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, a także zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko. Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.

Program budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:

  • Brzezia w ciągu DK25 (trwają prace budowlane)
  • Człuchowa w ciągu DK22/25 (trwa przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej – STEŚ-R)
  • Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (trwa przygotowanie dokumentacji STEŚ-R)
  • Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (jest przygotowywana koncepcja programowa)
  • Sztumu w ciągu DK55 (trwa przygotowanie kompleksowej dokumentacji)