Pół Lublina czeka na budowę drogi. Ponad 100 budynków do wyburzenia
[2022-06-06] Miasto właśnie dostało dofinansowanie na dokończenie ulicy Lubelskiego Lipca ’80. Będzie to duże ułatwienie w komunikacji z północy na południe. Nowa trasa pozwoli dotrzeć do właśnie budowanego dworca autobusowego, na stadion, czy powstające w pobliżu osiedle.
Ul. Lubelskiego Lipca ’80 kończy się koło Areny Lublin. Później trzeba zjechać w jednopasmową Krochmalną, by dotrzeć w rejon skrzyżowania z Diamentową. Droga, która mogłaby usprawnić podróżowanie do centrum mieszkańcom Czubów czy Wrotkowa, nie spełnia swojego zadania. Trasy alternatywne, czyli ul. Wyścigowa i ul. Nadbystrzycka to spore „korkowisko”.
– Dzięki temu połączeniu domknie się cały układ drogowy wokół dworca metropolitalnego. Bez tej inwestycji dojazd do obiektu, który ma być gotowy w lutym przyszłego roku, byłby bardzo utrudniony – mówi Mariusz Banach, wiceprezydent Lublina.
A brakuje niespełna 1,1 km. To niewiele, ale pracy jest sporo, bo pod budowę drogi trzeba wyburzyć ponad 100 budynków w dzielnicy Za Cukrownią, które miasto wykupowało przez ostatnie dwa lata.
Trzy pasy ruchu
Nowa droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę, z buspasami po bokach. Do tego zatoki autobusowe, chodniki i drogi dla rowerów oraz skrzyżowania ze światłami na przecięciu z Włościańską i Cukrowniczą. Inwestycji by nie było, gdyby nie dofinansowanie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Lublin starał się o pieniądze na trzy duże inwestycje, dostał na największą. Wciąż niestety trzeba będzie poczekać na przedłużenie ulicy Węglarza w kierunku Trześniowskiej i Turystycznej na Ponikwodzie oraz przebudowę Raszyńskiej na Węglinie w kierunku Konopnicy. W przypadku przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80 wykonawca właściwie od razu może przystępować do pracy, tylko trzeba go jeszcze znaleźć.
– Wszystkie pozwolenia i dokumenty są. Jeszcze w tym miesiącu ma ruszyć przetarg. To oznacza, że prace zaczęłyby się na jesieni, czyli droga mogłaby powstać do końca 2023 roku – mówi Mirosław Łuciuk, wicedyrektor Zarządu Dróg Grodzkich.
Okolice dworca
Wraz z budową dworca miasto zabrało się też za remont okalających go ulic. Chodzi o fragment Krochmalnej, Stadionowej wraz z rondem Sportowców, a także Gazowej, Młyńskiej, Dworcowej, Pocztowej, czy 1 Maja. Trwają też prace nad budową przejazdu koło Targów Lublin, pod wiaduktem do al. Piłsudskiego oraz nad nowym łącznikiem Lubelskiego Lipca ’80 – Dworcowa.
Prace w dzielnicach
Wcześniej miasto dostało dofinansowanie do budowy dróg osiedlowych. To ulice Wapowskiego, Oczki, Brata Alberta i Kuncewiczowej na Dziesiątej, trasa między Milenijną a Szeligowskiego na Czechowie oraz Bliska na Szerokim i Skowronkowa na Sławinku. Prace trwają na większości wspomnianych ulic, w przypadku dwóch ostatnich ruszą w tym miesiącu.
Most na ul. Żeglarskiej
Kierowców z Lublina wkrótce czekają też inne utrudnienia. 6 czerwca ruszają prace na moście na ul. Żeglarskiej. Jego stan techniczny jest fatalny i trzeba go rozebrać, a następnie zbudować od nowa. A to oznacza olbrzymie utrudnienia i objazdy. Mieszkańcy Zemborzyc, którzy podróżowali tamtędy do centrum, będą musieli jechać Janowską lub Osmolicką. Kiepskie wieści także dla rowerzystów, bo zamknięty zostanie przejazd główną ścieżką rowerową prowadzącą na Zalew Zemborzycki. Trzeba będzie wcześniej z niej zjechać albo w kierunku ulicy Janowskiej, albo ul. Romera czy ul. Nałkowskich. Nowa przeprawa ma być gotowa do końca listopada.