Północna Obwodnica Krakowa. Jest zezwolenie na budowę

2021-02-19-Fot-Pixabay-Mr-Incognito

Fot. Pixabay/Mr_Incognito

[2021-02-19] Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał w czwartek, 18 lutego zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ostatniego odcinka Północnej Obwodnicy Krakowa. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, dzięki czemu wykonawca może od razu przystępować do prac.

Wydane zezwolenie dotyczy trzeciego odcinka obwodnicy Krakowa o długości ok. 330 m – od styku z budowaną drogą ekspresową S7 wraz z budową łącznicy z węzłem Mistrzejowice w Nowej Hucie.

Zadanie dotyczące Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 zostało podzielone na trzy odcinki, przebiegające na terenie Krakowa i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś. Od zeszłego roku w budowie jest odcinek środkowy o długości ponad 7 km z węzłami drogowymi Węgrzce oraz Batowice. Na początku tego miesiąca wojewoda małopolski wydał ZRID dla odcinka pierwszego o długości ok. 5 km – od istniejącego węzła Modlnica do Zielonek.

Jak ocenił w czwartek wojewoda małopolski Łukasz Kmita, ZRID dla odcinka trzeciego dotyczy krótkiego, ale bardzo ważnego odcinka autostrady, który połączy ją z budowaną drogą ekspresową S7.

„Będzie to znaczne ułatwienie zarówno dla mieszkańców Małopolski, ale też podwyższy komfort mieszkańcom Krakowa (…). Północna Obwodnica Krakowa ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia systemu transportowego miasta, Polski południowej, a nawet całego kraju” – ocenił Kmita.

Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej obwodnicy liczącej blisko 15 km w 2023 r. Koszt całej inwestycji to 1,43 mld zł.

Kontrakt na Północną Obwodnicę Krakowa jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą zadania, konsorcjum firm – tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź – została podpisana w listopadzie 2018 r.

Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński zwrócił uwagę, że decyzja ZRID została wydana w dogodnym momencie – nadchodzi odwilż, dlatego w najbliższych dniach zostanie przekazany wykonawcy plac budowy i będzie mógł on przystąpić do prac.

Cała Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie mieć prawie 15 km. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,3 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe: Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych, które – zdaniem drogowców – poprawią ruch lokalny na tych obszarach.

Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów), bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94, droga ekspresowa S52 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.

logo PAP