Wkrótce rozpocznie się drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią

2020-12-02-Fot-Pixabay-Pexels

Fot. Pixabay/Pexels

[2020-12-02] Jeszcze w grudniu ma rozpocząć się drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią, który połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Obecnie w komorze startowej o głębokości 30 m montowane są elementy maszyny TBM – największego w kraju mechanicznego kreta.

Jak poinformowały w środę PKP PLK, głęboka na 30 m komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała w Łodzi w rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej. W tym miejscu rozpocznie się drążenie jednego z tuneli. Obecnie na dole komory montowane są elementy mechanicznego kreta.

„Specjaliści od składania TBM (ang. Tunel Boring Machine) przygotowali już m.in. elementy zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny, tj. głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni” – wyjaśniono w komunikacie.

Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton. Końcowym etapem montażu będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Jak wyjaśniono, gdy czoło rozpocznie drążenie pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze i dopiero wraz z postępem prac będą opuszczane na dno szybu, a następnie wprowadzane sukcesywnie do tunelu.

Z tzw. komory wschodniej przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano w grudniu br.

Wykonawca inwestycji pracuje jednocześnie m.in. przy ul. Długosza, gdzie kontynuowana jest budowa komory dla drugiej, mniejszej maszyny TBP o średnicy ponad 8 m. Ekipy wykonują tam wykop szybu startowego. To miejsce, z którego mniejsza tarcza ruszy w kierunku ul. Stolarskiej. Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie kończył się jednotorowych tunel do Łodzi Żabieńca. Postępuje tam budowa ścian szczelinowych.

Z kolei w Mszczonowie powstaje 30 tys. tubingów, czyli elementów obudowy tuneli. Sukcesywnie będą one transportowane na plac budowy.

Służby prasowe PKP PLK podkreśliły, że równolegle do robót budowlanych, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny.

Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Pod ziemią składy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km na godzinę.

W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Wykonawca uwzględni w projekcie również dodatkowy, trzeci przystanek.

Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2022 r.

Przy okazji przypominamy, że wiele maszyn używanych podczas takich inwestycji znajdziecie u nas w opcji wynajmu i sprzedaży.