Przetargi na S1 w Sosnowcu
[2021-12-09] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na projekt przebudowy drogi ekspresowej S1 na terenie Sosnowca. Chodzi o odcinek miedzy węzłem Jęzor i ulica Inwestycyjną. Za kilka dni powinniśmy również poznać najkorzystniejszą ofertę w innym, bardzo ważnym dla miasta przetargu – związanym z przebudową ponad 5 km S1 i budową nowego węzła Klimontów. Ten przetarg organizowało miasto Sosnowiec, w porozumieniu z GDDKIA.
Przetarg ogłoszony przez GDDKiA dotyczy wykonania dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi ekspresowej S1 o długości około 2,3 km w Sosnowcu. To część drogi ekspresowej biegnącej przez miasto. Przetarg ma wyłonić wykonawcę projektu rozbudowy odcinka drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu pomiędzy ul. Inwestycyjną a węzłem Jęzor (bez węzła). Z zakresu projektowania wyłączony został odcinek o długości około 450 m, obejmujący wiadukt nad rzeką Bobrek oraz torami kolejowymi wraz z dojazdami, który został przebudowany w latach wcześniejszych. Podstawowe cele inwestycji to dostosowanie parametrów geometrycznych istniejącej drogi do parametrów technicznych drogi ekspresowej, a konstrukcji drogi i obiektów mostowych do nośności 115 kN/oś. Wciąż będzie to droga dwupasmowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Pas ruchu będzie miał szerokość 3,5 m, a pas awaryjny 2,5 m
Kiedy nowy projekt?
– Wymagamy, aby dokumentacja została zrealizowana do 15 miesięcy od daty podpisania umowy. Obowiązkiem wykonawcy będzie również wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzieleniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych – informuje GDDKiA w Katowicach.
Przetarg na Klimontów
W najbliższych dniach planowane jest także inne ważne rozstrzygnięcie dotyczące dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu. Chodzi o przebudowę ponad pięciokilometrowego odcinka S1 wraz z budową nowego węzła Klimontów. Wartość zadania szacowano wcześniej na około 120 mln zł. Za budowę węzła Klimontów zapłaci miasto. Przebudowa drogi do faktycznych parametrów drogi ekspresowej to już sprawa finansowana przez GDDKIA.
– Miasto Sosnowiec i GDDKiA porozumiały się ze sobą, dlatego też ogłosiliśmy wspólny przetarg na oba zadania – wyjaśnia GDDKiA w Katowicach.
Za mały budżet?
Oferty w ramach tego przetargu otwarto jeszcze na początku sierpnia. Miasto zabezpieczyło na ich realizację 2,4 mln zł. Tymczasem najtańsza z ofert opiewała na 3,9 mln zł, a najdroższa na ponad 9 mln zł. Przetarg jednak nie został unieważniony, ponieważ sosnowiecki samorząd spodziewał się takiej sytuacji. W związku z tym miasto robi wszystko, by doprowadzić do rozstrzygnięcia postępowania. By tak się stało, prawdopodobnie miasto i GDDKiA będą musiały zwiększyć budżet na te inwestycje. Wybór najkorzystniejszej oferty ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku dni.
Trzy lata walki
Dokumentacja projektowa dotyczy rozbudowy drogi ekspresowej S1 Sosnowiec – Mysłowice. W skład tego przetargu wchodzi również aktualizacja dokumentacji projektowej dla budowy węzła na drodze S1 wraz z połączeniem z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Drugie z zadań było konieczne, bo miasto już kilka lat temu zamówiło projekt budowy węzła na S1, po tym, jak w 2017 roku porozumiało się z GDDKiA na temat wspólnej inwestycji w tym miejscu. Ze wspólnych działań jednak nic nie wyszło, ale miasto ma już wykonany projekt swojej części, czyli budowy węzła. By jednak całe zadanie było możliwe do wykonania, projekt musi zostać zaktualizowany i zsynchronizowany z mającym dopiero powstać projektem rozbudowy drogi, który zleci GDDKiA. To inwestycja, o którą od ponad trzech lat walczą władze Sosnowca. Rozstrzygnięcie przetargu na dokumentację projektową jest zwieńczeniem starań samorządu i mieszkańców, którzy w ubiegłym roku pojechali nawet do ministerstwa infrastruktury, gdzie przekazali petycję związaną z koniecznością przebudowy S1. Dla sosnowieckiego samorządu najważniejsza jest budowa węzła w rejonie Klimontowa, który pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodowego z miasta oraz odciążenie istniejących węzłów w rejonie ulicy Lenartowicza i Orląt Lwowskich. Inwestycja poprawi również bezpieczeństwo na samej drodze ekspresowej S1.