Obwodnica Olesna. ¼ prac za nami

20211113-Fot-GDDKiA-01
Fot. GDDKiA

[2021-11-13] Budowa obwodnicy Olesna (woj. opolskie) w ciągu drogi S11 rozpoczęła się na początku 2021 r. Zaawansowanie robót osiągnęło poziom niespełna 25%.  Droga będzie miała 24,8 km długości, powstanie węzeł Olesno i dwa ronda. Zostaną też zbudowane dwadzieścia cztery mosty.

Na obwodnicy prowadzone są prace ziemne przy wykopach i nasypach oraz te związane z dolnymi warstwami konstrukcyjnymi nawierzchni. wzmacniane jest podłoże trasy głównej i dróg poprzecznych. Od czerwca trwa budowa węzła Olesno, a w jej ramach także wiaduktu w ciągu DW487.

Pierwszy asfalt

Rozpoczęły się także pierwsze prace przy układaniu masy bitumicznej na początkowym, blisko kilometrowym odcinku przyszłej obwodnicy. Aktualnie powstaje najniższa warstwa nawierzchni, czyli podbudowa zasadnicza. Następnie zostanie ułożona warstwa wiążąca. Do końca roku zaplanowano wbudowanie 35 tys. ton mieszanek mineralno-bitumicznych na kilku najbardziej zaawansowanych odcinkach.

Do granicy województw

Droga ekspresowa S11, która będzie obwodnicą Olesna, zaczyna się od istniejącej DK11 w pobliżu Kolonii Ciarki. Zbudowano tam tymczasowe rondo łączące DK11 z S11. Koniec tego odcinka zaplanowano na granicy województw opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica. Będzie to standardowa droga ekspresowa, dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, o nośności 11,5 ton/oś. Zostanie połączona z sąsiednimi przyszłymi odcinkami S11. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej. W przypadku trasy od końca drogi obwodowej w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są warianty przebiegu. Na wybrany wariant będzie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

20211113-Fot-GDDKiA-02
Fot. GDDKiA

Najważniejsze zadania

W ramach robót przewidziano budowę 24 obiektów inżynieryjnych, czyli mostów, i węzła Olesno na skrzyżowaniu z DW487 (wraz z dwoma rondami). Największe przeprawy to dwa wiadukty nad linią kolejową Tarnowskie Góry–Kluczbork, o długościach całkowitych 135 m oraz 126 m. Przewidziano też budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej. Mowa tu o sieciach wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej oraz urządzeniach melioracyjnych. Wartość kontraktu realizowanego przez konsorcjum firm Mirbud i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia wynosi 542,84 mln zł netto.

20211113-Fot-GDDKiA-03
Fot. GDDKiA


Od Koszalina do Piekar Śląskich

Obwodnica Olesna stworzy nowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Ułatwi ruch tranzytowy oraz komunikację z terenami inwestycyjnymi. Będzie częścią drogi ekspresowej S11 o długości około 550 km, łączącej kurorty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym (Piekary Śląskie) przez Koszalin, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Lubliniec i Bytom. Na odcinku Kołobrzeg–Koszalin S11 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S6.

20211113-Fot-GDDKiA-04
Fot. GDDKiA
Logo PAP