Nowe wiadukty kolejowe i pociągi jeżdżące ponad 200 km/h

Wiadukty-PKP

Fot. PKP-PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe budują cztery wiadukty na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej. Dwa powstaną na terenie woj. świętokrzyskiego, a kolejne dwa w woj. łódzkim. Pociągi pojadą tam z prędkością ponad 200 km/h.

Obok kursujących Centralną Magistralą Kolejową pociągów budowane są nowe wiadukty w Koziej Wsi i Motycznie (woj. świętokrzyskie) oraz w Zachorzowie Kolonii i Radwanie (woj. łódzkie). – Dzięki tym obiektom pociągi będą mogły zwiększyć prędkość powyżej 200 km/h. Sprawniejszy będzie ruch drogowy, wyeliminowane zostanie oczekiwanie kierowców przed rogatkami. Na każdym wiadukcie będą dwa pasy jezdni o szerokości trzech metrów. Skorzystają na tym piesi i rowerzyści, dzięki przewidzianej dla nich bezpiecznej ścieżce. sprawną komunikację zapewnią drogi dojazdowe – zapowiada Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

W Koziej Wsi i Motycznie roboty są najbardziej zaawansowane. Gotowe już są po dwie z czterech podpór wiaduktów. Dźwigi i specjalistyczny sprzęt wykonał konstrukcje stalowe i betonowanie. Teraz wykonawca, po wzmocnieniu podłoża i przygotowaniu fundamentów, buduje kolejne podpory.

W Zachorzowie Kolonii i Radwanie kończy się wzmacnianie terenu pod nasypami drogowymi i zabezpieczenie nasypu kolejowego. Wykonawcy gromadzą materiał do budowy nasypów drogowych. W Radwanie rozpoczęto wykonywanie podpór.

Zakończenie prac przewidziano na 2021 r. Całkowita wartość inwestycji wyniesie ponad 104 mln zł netto i stanowi część większego projektu finansowanego ze środków budżetowych „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.

W ubiegłym roku PLK zmodernizowały 14 obiektów na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. oraz stację techniczną w Idzikowicach. Trwa przebudowa obiektów inżynieryjnych na odcinku między Pilichowicami a Olszamowicami. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, na linii CMK planowany jest przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Pełni również ważną rolę w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.

Logo PAP