Nowe perony na dwóch stacjach
[2020-07-10] PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa pierwsze przetargi w programie budowy i przebudowy 200 przystanków kolejowych. Wartość programu, który ma pomóc m.in. w walce z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców mniejszych miejscowości, szacowana jest na 1 mld zł.
Pierwszy z przetargów został ogłoszony na przebudowę stacji Pasłęk. na linii Olsztyn – Bogaczewo(nr 220). Drugi z przetargów ogłoszono na przebudowę stacji w Niemojkach w województwie mazowieckim, na linii Siedlce – Siemianówka (nr 31).
Pasłęk to stacja na trasie z Olsztyna do Elbląga i Trójmiasta. Dzięki modernizacji pasażerowie skorzystają z nowego wyższego peronu, wyposażonego w antypoślizgową nawierzchnię. Pojawią się na nim nowe wiaty i ławki. Lepszą obsługę ma zapewnić montaż nagłośnienia, nowe oznakowanie i gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. Z myślą o potrzebach osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zamontowane zostaną ścieżki dotykowe i pochylnia. Przewidziano stojaki rowerowe.
Szacunkowa wartość prac na stacji Pasłęk to 4 mln zł netto. Wybrany w przetargu wykonawca opracuje dokumentację projektową i wykona roboty, planowane na lata 2021-2022.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły także postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na stacji w Niemojkach w województwie mazowieckim, na linii Siedlce – Siemianówka.
Tamtejszy stary peron na stacji w Niemojkach zostanie rozebrany. Zastąpi go nowy, wyższy obiekt, który ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Peron zostanie wyposażony w wiaty, ławki oraz tablice i gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. Zainstalowane zostanie również nowe nagłośnienie i informacja wizualna o przyjazdach i odjazdach pociągów, a z myślą o osobach o ograniczonych możliwościach poruszania się zaplanowano pochylnię oraz ścieżki dotykowe. Nowe jaśniejsze oświetlenie LED umożliwi bezpieczne przemieszczanie się także po zmroku.
Dzięki inwestycji wzrośnie poziom bezpieczeństwa – zostanie wyremontowane i zabezpieczone barierkami dojście do peronu od strony budynku dworca. Dostęp do kolei ułatwi dodatkowe dojście do peronu od strony przejazdu kolejowo-drogowego. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie 2021 r.
Ogłoszony 7 maja br. Program Przystankowy 2020-2025 zawiera propozycję 200 inwestycji: budowy 104 przystanków nowych i w nowej lokalizacji, 45 przystanków odbudowywanych lub modernizowanych i kolejnych 51 w których wydłużane lub przebudowywane będą perony. Proponowane do realizacji lokalizacje są na stronie Ministerstwa Infrastruktury.