Na autostradzie A1 znikają ostatnie zwężenia

Autostrada A1 Polska, fot. Depositphotos/fotokon

Autostrada A1 Polska, fot. Depositphotos/fotokon

 

[2022-12-21] Od 21 grudnia na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, będzie dostępna cała szerokość jezdni autostrady A1, czyli trzy pasy w kierunku Gdańska. Przed niespełna miesiącem GDDKiA udostępniła do ruchu całą szerokość jezdni w kierunku Katowic. Oznacza to, że na całym, niemal stukilometrowym odcinku od Tuszyna do Częstochowy do dyspozycji kierowców są dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Po udostępnieniu jezdni w kierunku Katowic konieczne było przeprowadzenie niezbędnych prac na drugiej jezdni, czyli w stronę Gdańska. Chodziło o usunięcie separatorów i poziomego oznakowania tymczasowego, a w jego miejsce naniesienie oznakowania docelowego.

Na razie wolniej

Udostępnienie całej szerokości jezdni nie oznacza, że będzie można rozwijać na tym odcinku prędkość 140 km/h. W dalszym ciągu jest to plac budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, a to nastąpi wiosną przyszłego roku.

Dofinansowanie ze środków UE

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy – to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.