Lista niedokończonych rządowych inwestycji drogowych

Program budowy dróg krajowych 2014-2023, mat. GDDKiA

Program budowy dróg krajowych 2014-2023, mat. GDDKiA

 

[2023-01-19] Resort infrastruktury opublikował listę niedokończonych inwestycji drogowych z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Lista jest długa, a na niej sporo kluczowych inwestycji o łącznej długości 1750 km.

Lista zaplanowanych na te lata, ale niezrealizowanych jeszcze inwestycji jest całkiem długa, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że teoretycznie program ten nadal się toczy, bowiem przewidywał perspektywę wydłużenia prac do 2025 roku.

Nowy program

W grudniu cała Polska poznała kolejny Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Na inwestycje ujęte w nowym programie przeznaczona zostanie kwota 294,4 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 187 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł, a także rezerwę w wysokości 3 mld zł. Rząd chwali się przy tym, że jest to największy program drogowy w historii Polski.

Co ze starym programem

Interpelację dotyczącą rozliczenia realizacji programu na lata 2014-2023 złożył do premiera Michał Jaros (KO). Według posła opozycji „poziom realizacji programu przeznaczonego na lata 2014-2023 jest niezwykle niezadowalający”. Dowodem na to ma być m. in. dość wolna rozbudowa sieci autostrad. Jak przypomina Michał Jaros, w latach 2015–2021 powstało jedynie 178 km nowych dróg najwyższej kategorii.

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada

Jak się okazuje, rządowe inwestycje drogowe to nie tylko same wygrane bitwy i pasmo sukcesów. Z dokumentów opublikowanych przez Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wynika, że do końca 2022 roku nie udało się ukończyć ponad 1750 kilometrów dróg krajowych i autostrad, które obejmował plan rządowy.

– Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakładał wybudowanie do końca 2025 r. łącznie 3 768 km nowych dróg krajowych. Zgodnie ze stanem na koniec 2022 r., w ramach w/w programu zakończono budowę lub oddano do użytkowania 2 017,3 km dróg krajowych. W realizacji znajdowało się 1 211,6 km, a w przetargu 132,8 km dróg krajowych. Pozostałe odcinki znajdowały się w przygotowaniu – czytamy w odpowiedzi Rafała Webera.

Sekretarz stanu tłumaczy, że liczby planowanych dróg podanej w kończącym się programie rządowym nie można traktować jako ostatecznej, „ponieważ dla kilku inwestycji nie został wówczas określony dokładny przebieg. Ponadto liczba ta obejmuje również długość inwestycji dodanych do programu w ramach poszczególnych jego nowelizacji”.

Resort infrastruktury zastrzega też, że wszystkie niedokończone inwestycje powstaną. Według zapewnień Webera część przesunięto już do nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

Niedokończone inwestycje

Załącznik z niezrealizowanymi inwestycjami drogowymi, opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury, obejmuje 79 pozycji. Siedem z nich to odcinki autostrady A2 o łącznej długości ponad 100 km, a także odcinek autostrady A1 od Bełchatowa (bez węzła) do węzła Kamieńsk, o długości 24,2 km. Znalazło się tam również 29 odcinków drogi S19, czyli tzw. Via Carpatii. Na realizację nadal czeka modernizacja drogi nr 18, która ma być przekształcona w drogę ekspresową, a na razie jest znana przede wszystkim ze złej jakości nawierzchni. Wciąż brakuje też kluczowych inwestycji drogowych na pomorzu zachodnim, które ujęto w programie na lata 2014-20123. Drogowcom nie udało się wybudować ponad 52-kilometrowego odcinka S5 od Sobótki do Bolkowa oraz kilku odcinków drogi S7, łączącej Trójmiasto z Krakowem. Co prawda do użytku kierowców jest już długo wyczekiwany odcinek od Mławy do Płońska, ale na podróżujących z Warszawy czekają zwężenia na odcinku od Czosnowa od węzła Siedlin. Na drugim krańcu S7 nadal nie ma ważnego odcinka Widoma-Kraków. To niektóre z inwestycji wymienionych przez resort infrastruktury, których nie udało się dokończyć, a zostały wpisane do planu na lata 2014-2023. Pełną listę można znaleźć w załączniku do odpowiedzi MI na interpelację posła Jarosa.