Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego
[2022-06-08] Urząd Gminy Starogard Gdański przypieczętował wybór wariantu przebiegu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasa jest przygotowywana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.
Decyzja środowiskowa zatwierdza przebieg wariantu nr 5 obwodnicy Starogardu Gdańskiego, w myśl którego obwodnica omija miasto od południa. Trasa będzie miała ok. 16 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych i ewentualnych skrzyżowań, w zależności od wyników analiz, Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Obecnie trwa przygotowanie koncepcji programowej przyszłej trasy, która będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na jej projekt i budowę.
Płynniej, szybciej i bezpieczniej
Głównymi celami budowy obwodnicy są zwiększenie płynności układu komunikacyjnego, wyprowadzenie tranzytu oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników. Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, a także zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko. Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Program budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:
- Brzezia w ciągu DK25 (trwają prace budowlane)
- Człuchowa w ciągu DK22/25 (trwa przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej – STEŚ-R)
- Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (trwa przygotowanie dokumentacji STEŚ-R)
- Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (jest przygotowywana koncepcja programowa)
- Sztumu w ciągu DK55 (trwa przygotowanie kompleksowej dokumentacji)