GDDKiA z dofinansowaniem na budowę obwodnicy Olesna i fragmentu S61

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

[2022-07-14] Ponad 740 mln zł otrzymała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ze środków Unii Europejskiej n realizację obwodnicy Olesna w ciągu trasy S11, a także na odcinek S61 Podborze-Śniadowo.

Budowa obwodnicy Olesna rozpocznie się na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka, w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica. Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami trasy ekspresowej.

Decyzje środowiskowe

W sierpniu 2021 r. została wydana decyzja środowiskowa dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. Dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są obecnie możliwe warianty przebiegu, i na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

24 mosty

W ramach inwestycji wybudowane zostaną 24 mosty i węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487, wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry – Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 m oraz 126 m. Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty województwa zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

S61

Finansowanie obejmuje również odcinek S61 Podborze – Śniadowo, który realizowany jest na terenie województwa mazowieckiego. Zadanie obejmuje budowę prawie 19,5 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. Powstanie tam nowy węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe – S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca 2021 roku fragmentem Via Baltica Śniadowo – Łomża Południe. Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu. W ramach umowy powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału. Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka – Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Sulęcin Wschód i Sulęcin Zachód.
Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. Część z nich będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.