Części do układów spryskiwania w walcach Hamm

Walec budowlany to niezastąpiona maszyna, która umożliwia zagęszczanie gruntów przy wykonywaniu prac ziemnych oraz zagęszczanie mas nawierzchniowych w czasie budowy dróg. Aby pojazd mógł jednak spełniać swoje zadanie, to musi być sprawny – w tym celu należy regularnie wymieniać zepsute lub zużywające się części. Jednym z ważniejszych podzespołów, zwłaszcza w walcach wykorzystywanych do robót drogowych, jest układ spryskiwania. Tłumaczymy, jak działa i dlaczego jest tak istotny.

Układ spryskiwania w walcach budowlanych – czemu służy?

System spryskiwania stosowany w walcach drogowych odpowiada jednocześnie za dwie rzeczy: dobrą kondycję bębna oraz optymalną jakość przeprowadzanego zagęszczania nawierzchni. Zasada działania spryskiwaczy jest bardzo prosta – element zapewnia stałe dostarczanie wody na powierzchnię bębna w czasie jego pracy. Dzięki takiemu rozwiązaniu masa bitumiczna się do niego nie przykleja i jednocześnie nie odspaja się od podłoża. Dla osiągnięcia takiego efektu konieczne jest stosowanie ściśle określonej ilości wody oraz jej równomierne rozprowadzanie.

Kontrolowanie wody jest bardzo ważne, ponieważ jej zbyt duża ilość doprowadzi do przyspieszonego wychłodzenia mieszanki asfaltowej (przez co masa bitumiczna zastygnie zanim zostanie odpowiednio zagęszczona), z kolei zbyt mała sprawi, że do powierzchni bębna zacznie przywierać asfalt, co wpłynie negatywnie na jakość wykonywanych prac. Właśnie dlatego należy regularnie sprawdzać stan układów spryskiwania, a w razie awarii dokonać niezbędnych napraw – przydadzą się do tego oferowane przez nas części do walców Hamm oraz innych popularnych producentów maszyn drogowych. Nasze podzespoły sprawdzą się w tandemowych walcach drogowych, walcach do robót ziemnych oraz walcach ogumionych.

Jak zbudowany jest system spryskiwaczy w walcach Hamm?

Układ spryskiwania składa się z kilku elementów, które mogą się od siebie nieznacznie różnić w zależności od modelu danego walca. Najczęściej w skład systemu zraszającego wchodzą:

  • – zbiornik wody (jego umiejscowienie oraz pojemność dochodząca nawet do 800 litrów sprawiają, że poprawia stabilność pojazdu i zapewnia jeszcze większą siłę nacisku),
  • – pompa (niektóre walce są wyposażone w dwie pompy – główną oraz zapasową, która umożliwia nieprzerwaną pracę nawet w przypadku wystąpienia usterki),
  • – listwy zraszające,
  • – dysze,
  • – instalacja filtrująca (odpowiada za usuwanie z wody drobnych zanieczyszczeń, które mogłyby zatkać dysze wylotowe).

Czym są zgarniacze?

Mówiąc o bębnach w walcach drogowych, warto wspomnieć o dodatkowym elemencie, który, podobnie jak układ spryskiwania, zapobiega przywieraniu masy bitumicznej. Chodzi oczywiście o zgarniacze, czyli podłużne elementy wykonywane z tworzywa sztucznego, które pomagają usuwać gromadzące się fragmenty asfaltu bez przerywania pracy.

Specjalne skrobaki są tworzone z poliuretanu, który cechuje się twardością na poziomie 90 punktów w skali Shore’a. Tak przygotowane ostrze jest nie tylko wytrzymałe, ale też elastyczne oraz cechuje się długą żywotnością.