Centrum przesiadkowe w budowie

Mikołów-Centrum-Przesiadkowe

Projekt centrum przesiadkowego w Mikołowie / Fot. UM Mikołów

W Mikołowie na Śląsku ruszył zasadniczy etap budowy centrum przesiadkowego. Wraz z jego rozpoczęciem pojawiły się tam utrudnienia dla pasażerów komunikacji publicznej.

Nowy węzeł przesiadkowy powstaje w rejonie dotychczasowego dworca autobusowego – położonego w pobliżu mikołowskiej stacji kolejowej na linii Katowice-Rybnik. W 2019 r. w pierwszym etapie robót zbudowano m.in. liczący blisko 500 m łącznik ul. Waryńskiego i Kolejowej. W pobliżu dworca kolejowego powstał parking.

Pod koniec stycznia br. ruszył drugi etap prac, związany z budową miejsc postojowych i pięciu zadaszonych peronów przystankowych. Choć ta część inwestycji znajdzie się głównie na terenie dawnego dworca autobusowego, perony będą nieco przesunięte względem dotychczasowych. Jednocześnie park między obecnymi dworcami zostanie odrestaurowany, a teren wokół uporządkowany.

W związku z tym pracami już przed tygodniem zaczęto zamykać teren między budynkiem dworca kolejowego, a płytą dworca autobusowego. Przejście między nimi stało się możliwe ul. Kolejową. W poniedziałek dodatkowo zmieniono organizację ruchu autobusów.

Jak poinformował Zarząd Transportu Metropolitalnego obsługujący komunikację miejską na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, kilka stanowisk przystanku Mikołów Dworzec PKP wyłączono z obsługi. – Od tego dnia autobusy będą odjeżdżały z innych peronów, niż dotychczas. Zmianie ulegnie również numeracja stanowisk. To istotna wiadomość dla mieszkańców nie tylko całego powiatu mikołowskiego, ale również dużych miast ościennych, Tychów oraz Gliwic – zaznaczył ZTM.

W trzecim etapie budowy centrum przesiadkowego mają zostać zmodernizowane drogi w okolicach dworca. Rondo u zbiegu ulic Prusa i Miarki zostanie przesunięte i powiększone; dodatkowe ronda są planowane w miejscach wysepek na skrzyżowaniach pobliskich ulic. Efektem ma być odkorkowanie centrum miasta i upłynnienie ruchu.

Miejscowi samorządowcy podkreślają, że węzeł przesiadkowy połączy transport prywatny z publicznym – będzie tam można przesiąść się z roweru, motocykla, samochodu czy autobusu na pociąg. Wartość inwestycji, wspieranej z funduszy unijnych, to ponad 21 mln zł.

Logo PAP