Beton na drugiej jezdni odcinka nowej A1

2021-07-26-Fot-GDDKiA
Fot. GDDKiA

[2021-07-26] Betonowanie drugiej jezdni nowego odcinka autostrady A1 między granicą woj. śląskiego oraz łódzkiego i Częstochową rozpoczął jego wykonawca – poinformowała w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie na tym odcinku, realizowanym przez firmę Polaqua, obustronny ruch odbywa po się po gotowych już fragmentach betonowych jezdni na całej długości – blisko 17 km.

„Zespół maszyn do układania nawierzchni będzie przemieszczał się z północy na południe na odcinku ok. 6,5 km po jezdni prawej (do Katowic) od granicy z województwem łódzkim do km 406+200 (przejście dla dużych zwierząt nad budowaną autostradą w okolicy miejscowości Kruszyna)” – napisano w piątkowym komunikacie katowickiego oddziału GDDKiA.

„Następnie zostanie przestawiony na jezdnię lewą (do Gdańska) i będzie kontynuował układanie betonu na południe w kierunku Katowic na odcinku ok. 10,5 km aż do połączenia z obwodnicą Częstochowy” – dodano.

Katowicki oddział GDDKiA poinformował, że na ułożenie prawie 17 km nawierzchni zostanie zużytych ponad 75 tys. m. sześc. betonu, co w przeliczeniu daje ok. 9,4 tys. wywrotek dostarczających beton do miejsca jego wbudowania. Zakończenie układania nawierzchni betonowej planowane jest na początku IV kwartału tego roku.

„Po ułożeniu nawierzchni i wykonaniu robót koniecznych do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu będzie możliwe udostępnienie kierowcom dwóch jezdni autostrady A1 od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do Częstochowy” – zasygnalizował inwestor.

Zaawansowanie rzeczowe i finansowe robót na tym kontrakcie to ok. 77 proc. Wykonano już wszystkie obiekty mostowe, na których trwają prace wykończeniowe oraz 16 z 17 zbiorników retencyjnych. Warstwy podbudów autostrady są na ukończeniu. Kontynuowane jest wykonywanie ekranów akustycznych, konstrukcji jezdni dróg dojazdowych, systemów odwodnienia drogi, umacnianie skarp nasypów i wykopów oraz wykonywanie kanału technologicznego.

Zakończenie wszystkich robót na tym ostatnim powstającym w woj. śląskim nowym odcinku autostrady A1 planowane jest na czerwiec przyszłego roku.

Trwająca budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową podzielona jest na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jedna przez woj. śląskie (16,9 km).

Fragment „A” (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski – 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto realizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto budują odcinek „C” (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko – 16,7 km), a odcinek „D” (od Radomska do granicy z woj. śląskim – 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonuje firma PUT Intercor. Najpóźniej ma powstać odcinek „B” między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto realizuje firma Mirbud SA. Odcinek „E” od granicy woj. łódzkiego do węzła Częstochowa Północ (16,9 km) za 597 mln zł brutto wykonuje Polaqua Sp. z o.o. Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km i ma być gotowa na przełomie 2022 i 2023 r. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

logo PAP