Autostrada A1: węzeł Blachownia powstanie do wakacji
[2020-04-10] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się, aby od wakacji kierowcy mogli korzystać już z węzła Blachownia na autostradowej obwodnicy Częstochowy. To ostatni z zamkniętych dotąd węzłów wykańczanej obecnie autostrady.
Autostradową obwodnicę od węzła Częstochowa Południe do węzła Częstochowa Północ otwarto dla ruchu tranzytowego 23 grudnia ub. roku. Na niewykończonej jeszcze trasie obowiązuje ograniczenie prędkości; niedostępne początkowo były też dwa węzły: Częstochowa Jasna Góra (z drogą krajową nr 43) i Częstochowa Blachownia (z drogą nr 46); pierwszy z nich otwarto 15 lutego br.
– Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczniemy roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46 – zapowiada GDDKiA.
W 2019 r. udostępniono kierowcom liczący łącznie blisko 60 km fragment autostrady A1 – między Pyrzowicami (w pobliżu lotniska Katowice) do włączenia w drogę krajową nr 1 na północ od Częstochowy. Jako pierwszy, w sierpniu ub. roku, otwarto liczący 33 km fragment od Pyrzowic do węzła Częstochowa Południe (stara nazwa węzła: Zawodzie).
Przed Bożym Narodzeniem GDDKiA otworzyła też dla tranzytu główną trasę autostrady A1 wokół Częstochowy – o długości ok. 24 km, wraz z dwoma węzłami: Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. Kierowcy mogą tamtędy omijać Częstochowę głównymi jezdniami A1, bezkolizyjnie połączonymi z rozbudowywaną krajową „jedynką”.
Według wcześniejszych informacji Dyrekcji, prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy mogą potrwać przez cały 2020 r. Na początku lutego br. podpisano umowę na montaż ekranów wzdłuż trasy – zamontowane zostaną panele dźwiękochłonne o powierzchni ponad 52,7 tys. m kw., panele odbijające (1,7 tys. m kw.) oraz przeciwolśnieniowe (prawie 1,2 tys. m kw.).
Z kolei 2 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia, a także w rejonie miejsc obsługi podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka. Katowicki oddział dyrekcji zapowiedział też kolejne przetargi. – Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni – podaje GDDKiA.
Ostatnim elementem będzie wykonanie miejsc obsługi podróżnych oraz obwodu utrzymania autostrady wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu.
Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy stała się kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą wcześniej odbywał się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Samorząd Częstochowy zapowiadał bowiem rozpoczęcie wiosną br. remontu przebiegającego przez to miasto odcinka „jedynki”.
Według informacji GDDKiA termin realizacji całej autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem to 2022 r. Do końca tego roku Dyrekcja chce udostępnić po dwa pasy ruchu w każdą stronę na nowej jezdni autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Częstochową.