Układarki mas bitumicznych należą do grona maszyn, które są praktycznie niezbędne przy realizacji każdej inwestycji drogowej – używa się ich zarówno do wykonywania dróg, jak i ich remontów. W dzisiejszych czasach rynek układarek obfituje w wiele modeli różniących się między sobą pod kątem parametrów technicznych. Niemniej każdy z nich można przypisać do konkretnej kategorii maszyn. Dowiedz się co to za kategorie.
Układarki gąsienicowe i kołowe
Podstawową różnicą między układarkami mas bitumicznych jest rodzaj zastosowanego w nich układu napędu. Biorąc to pod uwagę układarki dzielimy na gąsienicowe oraz kołowe.
Pierwsze z nich posiadają układ gąsienicowy podobny do tego jaki można spotkać w czołgach lub innych pojazdach pancernych, a także w bardzo ciężkich maszynach budowlanych. Układarka z takim napędem nie porusza się bardzo szybko, ale odznacza się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża – dlatego sprawdzi się wszędzie tam, gdzie występuje nierówne, nachylone podłoże. Dodatkowo układarki tego typu posiadają zazwyczaj większą szerokość roboczą, co przekłada się na ich wysoką wydajność. Znajdują one zastosowanie przy realizacji dużych inwestycji, takich jak drogi szybkiego ruchu czy pasy startowe.
Układarki z układem kołowym są bardziej mobilne i zwrotne – bez problemu mogą same pokonywać niewielkie dystanse, dzięki czemu są łatwiejsze w transporcie. To nie jedyna ich zaleta – dzięki tym samym cechom doskonale sprawdzą się one również w układaniu mas bitumicznych w wąskich miejskich uliczkach, na ścieżkach rowerowych oraz w innych miejscach, gdzie układarki gąsienicowe nie mają dostępu.
Inne rodzaje układarek
Zastosowany układ napędu to nie jedyny czynnik na podstawie którego można podzielić układarki na rodzaje. Innym jest ich zastosowanie. Wśród układarek wyróżnić można urządzenia uniwersalne, które nadają się do wykonywania wszystkich wierzchnich warstw drogi – ścieralnej, wiążącej i podbudowy – jak również specjalistyczne, które wykorzystywane są np. do poszerzania nawierzchni oraz wykonywania poboczy.