Są chętni na budowę fragmentu S1
[2021-08-16] Dziewięć ofert dostała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przetargu na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy S1 Bieruń–Oświęcim – przekazała GDDKiA.
Nowy przebieg S1 w woj. śląskim wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne (trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia). Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu i obwodnicę Oświęcimia podpisano po przetargach w ub. roku.
Sytuacja skomplikowała się na odcinku Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km) wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km). GDDKiA zdecydowała się tam bowiem wykluczyć z przetargu najtańszą ofertę firmy China State Construction Engineering Corporation, a następnie – po orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej i sądu – unieważnić postępowanie.
Następnie odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II)-Bieruń. Początkowo Dyrekcja próbowała wiosną br. zamówić pierwsze z nich z wolnej ręki, jednak po kolejnym orzeczeniu KIO także to postępowanie zostało unieważnione i 4 czerwca ruszył standardowy przetarg.
Jak wynika z informacji GDDKiA, przy kosztorysie 239,6 mln zł spłynęło w nim dziewięć ofert. Najtańszą, za 212,7 mln zł, złożyła firma Strabag; kolejną za 217,7 mln zł – RubauPolska. W kosztorysie mieszczą się jeszcze oferty Budimeksu (223,4 mln zł), Polaquy (223,4 mln zł), spółek z grupy Metrostav (225 mln zł), spółek z grupy NDI (225,8 mln z) oraz Intercoru (226,3 mln zł).
Zakres tego zadania obejmuje zaprojektowanie i budowę 2,9-kilometrowej drogi S1 z dwukilometrowym odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i 1,2-kilometrowym łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) między węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegłaby się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikowałaby je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
Dla odcinka I/B (Mysłowice Kosztowy-Bieruń), czyli drogi ekspresowej S1 o długości 10 km, ogłoszono osobne postępowanie. Obecny termin otwarcia ofert w nim to 20 sierpnia br.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
Aby dokończyć arterię potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej „jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu ub. roku podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie).
Kolejna część S1 powstaje w formule „projektuj i buduj” w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą (obwodnica Oświęcimia i dwa odcinki na południe od niej w perspektywie 2023 r.; odcinek Mysłowice–obwodnica Oświęcimia najprawdopodobniej później).
Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. Powstają tam m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie liczącego 8,5 km odcinka podpisano w październiku 2019 r. Wykonawca ma od tej daty 34 miesiące na realizację zamówienia.