Tunel w Świnoujściu na półmetku

2021-05-11-Fot-UM-Swinoujscie
Fot. UM Świnoujście

[2021-05-11] Inwestycja dotycząca budowy tunelu pod Świną jest na półmetku – poinformował w czwartek, 6 maja prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Maszyna TBM wykonała 419 m tunelu, kolejny etap to przejście pod cieśniną. Prowadzone są też dodatkowe prace przy budowie przeprawy.

– Na placu budowy dzieje się bardzo wiele. Ekscytujemy się przewiertem, tunelem, bo to najbardziej znamienny element, ale przecież żeby tunel mógł funkcjonować, potrzebne jest mnóstwo elementów niewidocznych, podziemnych, uzbrojenia, a wreszcie szerokich dróg, które do tunelu prowadzą i odprowadzają ruch z tunelu – wszystko to jest dziś w trakcie realizacji – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Dodał, że maszyna TBM wydrążyła dotąd 419 m tunelu i ułożyła 247 pierścieni (każdy zbudowany z ośmiu elementów – tzw. tubingów), z których składa się obudowa tunelu. Jeden pierścień waży od 75 do 100 ton – w zależności od wielkości.

– To ostatni przestój Wyspiarki przed zagłębieniem się pod dno Świny. Następny będzie na Warszowie, w miejscu usytuowania komory odbiorczej, która przyjmie maszynę, ta zakończy pracę i będziemy mieć wywiercony tunel – powiedział Żmurkiewicz. Zaznaczył, że nie będzie to koniec prac.

Wskazał też, że prace wyprzedzają założony harmonogram, wykonana została połowa realizowanego zadania. – Jesteśmy na półmetku, mimo że zostało jeszcze trochę tunelu do wywiercenia. We wrześniu tego roku maszyna zakończy wiercenie, a we wrześniu przyszłego roku spotkamy się na otwarciu tunelu pod Świną – zapowiedział prezydent Świnoujścia.

– Mamy w tej chwili planowy przestój związany z kontrolą stanu narzędzi tnących. Będzie on trwał ok. 3-4 dni, w zależności od tego, co będziemy musieli wymienić – wyjaśnił dyrektor kontraktu Piotr Flisiak z firmy PORR S.A. Następnie, jak dodał, rozpocznie się drugi etap drążenia – przejście pod cieśniną Świny. Drugi przestój planowany jest po drugiej stronie rzeki.

Wskazał, że maszyna pracuje w średnim tempie 10-18 m na dobę. Dodał, że prace pod ziemią – utrzymanie maszyny TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) w ruchu – wykonuje ok. 25 osób, które przez cały czas są w maszynie i na powierzchni. „To nie tylko TBM, ale też transport segmentów obudowy, utrzymanie linii do iniekcji cementowych itd. Operacji technologicznych jest bardzo dużo” – powiedział Flisiak. Zaznaczył, że ponad 300 osób wykonuje też prace na powierzchni.

Wyjaśnił, że jezdnia w wybudowanym tunelu będzie się znajdować nieco poniżej średnicy tunelu. Pod jezdnią będzie się znajdował m.in. tunel ewakuacyjny. – Nie będzie osobnej nawy ewakuacyjnej. Ewakuujemy ludzi dołem, natomiast żeby tam się dostać, będą wykonywane dwa wyjścia ewakuacyjne na docinku TBM w technologii mrożenia gruntu, czyli z poziomu jezdni trzeba będzie wyjść na zewnątrz tunelu, żeby wejść z powrotem do tej nawy ewakuacyjnej – powiedział Flisiak.

Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku ub.r. rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

logo PAP