„Sądeczanka” do szybkiej budowy

„Sądeczanka” do szybkiej budowy

2021-06-11-Fot-Pixabay-Wallstrand
Fot. Pixabay/Wallstrand

[2021-06-11] Nowa droga nr 75 Brzesko-Nowy Sącz, tzw. sądeczanka, powinna zostać wybudowana jak najszybciej – to konkluzja czwartkowego spotkania przedstawicieli GDDKiA, lokalnych samorządów i władz województwa małopolskiego. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony po wakacjach.

W czwartkowym spotkaniu wzięli udział parlamentarzyści i samorządowcy z gmin, przez które przebiegać ma nowa droga: Nowy Sącz, Czchów, Łososina Dolna, Iwkowa, Gnojnik, Lipnica Wielka. Obecni byli także marszałek i wojewoda małopolski.

„Wszyscy obecni ustalili, że droga powinna zostać wybudowana jak najszybciej. W związku z tym, GDDKiA poinformowała, że po wakacjach złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do RDOŚ w Krakowie, uwzględniający trzy warianty wskazane przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych – podsumowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

W zeszłym miesiącu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaapelował do samorządowców o konsensus ws. przebiegu nowej drogi nr 75 Brzesko-Nowy Sącz. Jak przypomniał, inwestycja ma zapewnione finansowanie, a GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze. Brakuje tylko zgody gmin.

Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie ub.r. rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł do blisko 3,2 mld zł.

Zgodnie z planami dwujezdniowa droga krajowa nr 75 Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy główna przyspieszona, z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od wariantu przebiegu długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km). Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wskazaniem do całkowitego wyeliminowania zjazdów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała i przedstawiła gminom w sumie 22 warianty przebiegu drogi. „Na dzisiaj sytuacja jest taka, że żaden z nich nie jest akceptowany przez poszczególne samorządy – w zależności od tego, z którym samorządem rozmawiamy, to kolejny wariant nie odpowiada” – relacjonował Adamczyk.

Jak dodał, z punktu widzenia wnoszących uwag najkorzystniej byłoby, żeby ta droga prowadziła przez góry tunelami i estakadami, ale obecnie państwa polskiego nie stać na tak drogą i skomplikowaną inwestycję.

Zdaniem ministra ogłoszenie przetargu i realizacja zadania możliwa byłaby w latach 2023-2026. W październiku ub.r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4, stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. Kończy się też budowa mostu na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który ma przebiegać nowa trasa.

BELLATOR

Maszyny Budowlane Sp. z o.o.
Aleja Rodziny Gürtlerów 101
41-700 Ruda Śląska
Tel./fax +48 32 340 80 57
Email biuro@bellator-mb.pl

Zamieszczone na stronach portalu internetowego prowadzonego przez ABRYS Sp. z o.o. w ramach domeny bellator-mb.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, jest zabronione.