Trasa S19 na Podlasiu. Podpisano umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka

2021-02-02-Fot-GDDKiA-Krzysztof-Nalewajko

Fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

[2021-02-02] Konsorcjum firm: Unibep, Budrex i Value Engineering zaprojektuje i zbuduje blisko 9-kilometrowy odcinek Ploski-Haćki drogi S19 Via Carpatia w Podlaskiem. Przedstawiciel konsorcjum i dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA podpisali w Białymstoku umowę w tej sprawie. Jej wartość to 305,4 mln zł.

To czwarta zawarta umowa na projekt i budowę podlaskich odcinków S19 – przypomniał w trakcie konferencji online p.o. generalnego dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. Poinformował, że na odcinku Ploski-Haćki w kierunku Bielska Podlaskiego powstanie 13 różnych obiektów inżynierskich – w tym 9 pełniących także rolę przejść dla zwierząt – oraz 215-metrowy most na rzece Orlanka. Budowa tej drogi ma się zacząć latem lub we wrześniu 2022 r. i zakończyć w 2024 r.

Cały odcinek Ploski-Haćki będzie dwujezdniową drogą ekspresową, rodzaj nawierzchni na tej trasie wybierze wykonawca – dodał dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski. Podsumował, że łącznie, cztery podpisane dotąd umowy obejmują 46 km drogi S19.

W 2020 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na projekt i budowę 10 podlaskich odcinków trasy Via Carpatia na łączną długość 151 km (z czego 134 w standardzie drogi ekspresowej, pozostałe w standardzie drogi głównej przyspieszonej (GP). Podczas czwartkowej konferencji zapowiedziano, że kolejne umowy będą zawierane od lutego. Wojciech Borzuchowski poinformował, że chodzi o umowy na odcinki: Kuźnica-Sokółka, Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Podkreślił, że cały podlaski odcinek S19 ma być gotowy w 2025-2026 r.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powiedział, że wszyscy wiążą nadzieję z realizacją trasy S19, bo oznacza ona większe szanse rozwojowe, gdyż będzie to szlak transgraniczny. Podkreślił, że w regionie oczekiwania związane z tą drogą – także z odcinkiem Ploski-Haćki są duże, bo obecny stan drogi krajowej nr 19 nie jest najlepszy, jakość komunikacji powinna być pilnie poprawiona, co widać także przy okazji trudnych warunków zimowych.

Wójt gminy Bielsk Podlaski Raisa Rajecka dodała, że oprócz łatwiejszego dojazdu, który będzie możliwy gdy powstanie nowa trasa, znacznie zwiększy się też bezpieczeństwo jazdy, bo na odcinku Ploski-Haćki często dochodzi do wypadków, w których giną ludzie.

Konsorcjum, które będzie budować odcinek Ploski-Haćki to podlaskie firmy. Prezes firmy Unibep z Bielska Podlaskiego Leszek Gołąbiecki zaznaczył, że realizacja kontraktu to także szansa na rozwój innych firm w regionie, podwykonawców, dostawców i kooperantów, a budowa dróg przyciągnie nowych inwestorów do regionu.

Wiele z oferowanych przez nas maszyn do sprzedaży i wynajmu jak chociażby walce do robót ziemnych czy gąsienicowe rozściełacze masy bitumicznej znajdzie zastosowanie podczas budowy takiej drogi.