Jastrzębie-Zdrój: nowy wiadukt i rondo

2020-07-23-Fot-unsplash-adam-berkecz

Fot. unsplash/adam-berkecz

[2020-07-23] Kosztem niespełna 18,4 mln zł, w ciągu najbliższych dwóch lat, firma Eurovia Polska zbuduje nowy wiadukt i rondo w Jastrzębiu-Zdroju (woj. śląskie). Stary wiadukt od lat jest w złym stanie technicznym, a skrzyżowanie, na którym powstanie rondo, należy do najniebezpieczniejszych w mieście.

Inwestycja będzie jednym z najdroższych przedsięwzięć realizowanych przez samorząd Jastrzębia-Zdroju w ostatnich latach. Połowę kosztów pokryje pozyskana przez miasto dotacja z Funduszu Dróg Samorządowych. Umowa z wykonawcą prac będzie podpisana w najbliższych dniach.

Chodzi o wiadukt będący częścią alei Piłsudskiego – jednej z głównych arterii tego blisko 90-tysięcznego miasta. Od dawna jedna jezdnia wiaduktu jest wyłączona z ruchu, a na drugiej ruch jest ograniczony do jednego pasa. W ramach inwestycji nie tylko powstanie nowy wiadukt, ale także rondo na pobliskim skrzyżowaniu ulic Granicznej, Północnej i alei Piłsudskiego.

Jak podał Urząd Miasta w Jastrzębiu-Zdroju, projekt zakłada budowę dwóch niezależnych mostów, osobno dla każdej z jezdni. Obiekt będzie podzielony – jak dotąd – na dwa pasy w każdym kierunku. Taka konstrukcja ma zagwarantować dłuższą użyteczność wiaduktu w warunkach szkód górniczych. Poprawione zostaną także parametry drogi, która awansuje do kategorii dróg głównych.

Przy budowie wiaduktu część obecnego wąwozu po dawnej linii kolejowej zostanie zasypana, pozostanie jednak przepust na planowaną budowę nowych torów kolejowych – samorząd Jastrzębia-Zdroju od dawna zabiega o przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych do miasta.

Nowy obiekt będzie miał 70 m długości i 20 m szerokości. By przyspieszyć roboty, wykonany zostanie nie z lanego betonu, a z prefabrykatów. Powstanie również 300 metrów drogi ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami, a także oświetlenie uliczne.

Rondo na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego z ulicami Graniczną i Północną będzie budowane jednocześnie z wiaduktem. Łatwiej będzie jednocześnie budować i wiadukt i rondo niż zamykać przejazd z powodu budowy wiaduktu, a następnie ograniczać ruch drogowy z powodu budowy ronda – tłumaczą przedstawiciele jastrzębskiego samorządu.

Skrzyżowanie, które będzie zastąpione rondem, należy do najbardziej niebezpiecznych w mieście, z ograniczoną widocznością dla kierowców. Projekt zakłada, że powstanie tam rondo turbinowe, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników ruchu i poprawi płynność przejazdu.

Przebudowywany odcinek drogi jest istotny dla układu komunikacyjnego miasta – prowadzi m.in. do jednej z kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej, a także łączy się z ulicą wiodącą w kierunku polsko-czeskiej granicy.

logo PAP