Znamy wykonawcę kolejnego odcinka S1

Fot-GDDKiA

Fot. GDDKiA

[2020-04-23] GDDKiA wybrała wykonawcę drugiego odcinka największej obecnie drogowej inwestycji w woj. śląskim: nowej trasy S1 Mysłowice-Bielsko-Biała. Najkorzystniejszą ofertę na odcinek Oświęcim – Dankowice złożyło konsorcjum PORR – Mota Engil za kwotę 989,8 mln zł brutto.

Chodzi o budowę 15,2 km ekspresowej trasy między węzłem z planowaną obwodnicą Oświęcimia do Dankowic. Powstaną tam dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także drogi towarzyszące i obsługujące tereny przyległe, miejsca obsługi podróżnych i inna potrzebna infrastruktura.

W budżecie tego, prowadzonego od października ub. roku postępowania, określonym na 1,030 mld zł, zmieściły się dwie z dziewięciu złożonych ofert. Przygotowały je konsorcja: PORR – Mota Engil (za 989,8 mln zł brutto) oraz spółek z grupy Metrostav (za 997,4 mln zł brutto).

Jak przekazał rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak, jako najkorzystniejszą wybrano już ofertę konsorcjum firm: PORR oraz Mota-Engil Central Europe. Ponieważ kontrola postępowania, prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, dała wynik pozytywny, po przedstawieniu przez wykonawców i zatwierdzeniu gwarancji należytego wykonania robót możliwe będzie podpisanie umowy.

To rozstrzygnięcie postępowania dotyczącego jednego z trzech odcinków realizacyjnych S1, które koordynuje katowicki oddział GDDKiA (dotyczą one zasadniczej trasy S1, trwający wciąż przetarg na obwodnicę Oświęcimia koordynuje oddział krakowski). Wszystkie te odcinki realizowane będę w formule „projektuj i buduj”.

W pozostałych dwóch przetargach trwa badanie i ocena dokumentów dostarczanych przez wykonawców; wybór najkorzystniejszych ofert przewidywany jest w nich w maju.

W przetargu na odcinek od Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km), wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km) budżet zamówienia określono na 767,7 mln zł brutto. Zmieściła się w nim jedna z dziewięciu ofert – za 752,1 mln zł brutto, złożona przez firmę China State Construction Engineering Corporation.

W przetargu dotyczącym odcinka od Dankowic do istniejącego węzła Złoty Potok w Bielsku-Białej (12 km) z dwoma węzłami drogowymi (Stara Wieś, Suchy Potok), jedną parą miejsc obsługi podróżnych oraz tzw. obwodem utrzymania dróg, w budżecie niespełna 734 mln zł brutto zmieściło się osiem z dziewięciu ofert. Najtańszą, za 586,7 mln zł brutto, złożyło konsorcjum spółek Mirbud i Kobylarnia.

Ekspresowa trasa S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od dawna nie wytrzymuje natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny po Czechowice-Dziedzice.

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 o długości 135 km w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza i Milówka-Zwardoń.

Aby dokończyć arterię, potrzebne są: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km – trwa realizacja), przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej „jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – trwa przetarg), przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie) oraz budowa obejścia Węgierskiej Górki (8,5 km – umowę już podpisano).

Logo PAP