[2022-12-09] Dwa miesiące wyłączony z ruchu był węzeł Emilia (A2/DK91). Jego zamknięcie było konieczne aby mogło powstać rondo, które w przyszłości pozwoli skomunikować drogę ekspresową S14 z autostradą A2 i drogą krajową nr 91.
Zakończenie prac związanych z budową ronda poprawi połączenie autostrady A2 m.in. z DK91. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy tej części województwa łódzkiego, ale również podróżujący tymi trasami z innych regionów.
Zmiana organizacji
Dotychczas kierowcy jadący DK91 od strony Łodzi musieli korzystać z sąsiedniego węzła Zgierz (A2/DW702). Jadący od strony Łęczycy mogli wjechać na autostradę A2 na węźle Wartkowice lub przez centrum Zgierza dojechać do węzła o tej samej nazwie. Ponowne uruchomienie węzła Emilia znacznie poprawi komfort jazdy i zmniejszy ruch na ulicach Zgierza.
Po nowym rondzie bez zawracania
Nowe rondo zapewni taką samą komunikację autostrady A2 z DK91, jak przed wyłączeniem węzła z ruchu. Kierowcy jadący z Poznania lub Warszawy będą mogli zjechać na DK91 zarówno w kierunku Łodzi, jak i do Łęczycy. Analogicznie w przeciwnym kierunku. Na tym etapie nie będzie jednak możliwości zawracania na rondzie. Pojawi się ona dopiero po zakończeniu budowy S14.
Coraz bliżej finału
Rondo, które powstało w obrębie węzła Emilia, jest częścią budowy odcinka drogi ekspresowej S14 między węzłami Aleksandrów Łódzki i Słowik. Obecnie prace zaawansowane są w ponad 80 proc. Ich zakończenie przewidywane jest na II kwartał przyszłego roku. Wówczas rondo zostanie uruchomione w pełnym zakresie, tzn. skomunikuje autostradę A2 i DK91 z drogą ekspresową S14, będzie można na nim wybierać dowolny kierunek – również zawracać.
Dofinansowanie unijne
Łączny koszt prac budowlanych związanych z powstaniem blisko 27 km drogi ekspresowej S14 od węzła Emilia do węzła Łódź Lublinek to ponad 1,5 mld zł. Całkowita wartość projektu to ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 900 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.