Tunel pod linią kolejową w Kobylnicy. Umowa na budowę podpisana
[2021-07-01] Blisko 50 mln zł będzie kosztowała budowa tunelu i dróg dojazdowych pod linią kolejową nr 353 w podpoznańskiej Kobylnicy. W środę, 30 czerwca podpisano umowę z wykonawcą inwestycji finansowanej przez PKP PLK i samorządy. Tunel ma powstać do połowy 2023 r.
Oprócz zaprojektowania i budowy tunelu wykonawca, firma Strabag Sp. z o.o., przebuduje także okoliczny układ drogowy. Obiekt pod trasą kolejową Poznań Wschód – Skandawa ma mieć 70 m długości, a drogi dojazdowe około 500 m. Nowa jezdnia będzie miała 7 m szerokości. Wykonawca zbuduje także szerokie na 2 m chodnik i ścieżkę rowerową.
Starosta poznański Jan Grabkowski zaznaczył, że obecnie średnie natężenie ruchu na przejeździe kolejowym w ciągu ul. Swarzędzkiej w Kobylnicy sięga 10 tys. pojazdów na dobę, a linią kolejową przejeżdża dziennie ponad 80 pociągów. Średnio szlabany na przejeździe są opuszczane co 18 minut. – Czasami jak się trafi na zamknięty szlaban, to jest problem – podkreślił starosta.
Starosta przyznał, że do przebudowania całego układu komunikacyjnego w rejonie obecnego przejazdu kolejowego w Kobylnicy potrzebny był jeszcze jeden partner – zarządzający drogą wojewódzką nr 194 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. – Marszałek ze swoimi współpracownikami zdecydował, że będą to robić osobno i będą budować w ramach tego projektu rondo. Zostało ono już zlecone w drodze przetargu – projekt ma być zrealizowany do końca tego roku – zapewnił.
Inwestycja będzie kosztować prawie 50 mln zł. Na cały proces realizacji partnerzy zarezerwowali 55 mln zł, z czego PKP PLK przygotowały prawie 23,1 mln zł pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Powiat poznański wyda na ten cel prawie 17,8 mln zł, a gmina Swarzędz prawie 13,9 mln zł.
Burmistrz Swarzędza Marian Szkudlarek podkreślił, że samorządy mają wiele wydatków. „Stąd sfinansowanie jednego dużego zadania powoduje, że jakichś innych, mniejszych nie realizujemy” – przyznał.
Członek zarządu PKP PLK S.A. Arnold Bresch przyznał, że ponieważ inwestycja jest współfinansowana ze środków POIŚ musi zostać zrealizowana i rozliczona do końca 2023 r. – Dysponujemy decyzją środowiskową. Wykonawca przystąpi do opracowania dokumentacji i uzyskania niezbędnych pozwoleń – powiedział.
Rozpoczęcie budowy bezkolizyjnego skrzyżowania planowane jest na I kw. 2022. – Jesteśmy pod dużą presją czasu. To jest termin realny, ale uzależniony od uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę, które są teraz po stronie wykonawcy. Przewidujemy, że w ciągu jednego roku zostanie wykonany zasadniczy zakres z budową wiaduktu i to jest realne – ocenił Bresch.
Jak zaznaczył w czasie budowy, prowadzonej etapami, kolejarze będą zamykać dla ruchu pojedyncze nitki trasy kolejowej nr 353, co zapewni kursowanie pociągów.
Podkreślił, że PKP PLK przystąpiło do projektu budowy tunelu w Kobylnicy w ramach ogólnopolskiego programu poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami. – W skali całej Polski wytypowaliśmy kilkadziesiąt tego typu miejsc i zaprosiliśmy zarządców dróg do współpracy – powiedział.
W Wielkopolsce w ramach tego programu ma powstać siedem bezkolizyjnych skrzyżowań na liniach kolejowych – w Kobylnicy, Kostrzynie, Plewiskach oraz po dwa we Wrześni i Poznaniu.
Bresch przyznał, że ws. planów budowy dwóch wiaduktów na poznańskim Golęcinie na razie PKP PLK czeka na uzyskanie przez samorząd Poznania decyzji środowiskowej. – Bardzo się obawiamy, czy uda nam się zorganizować przetarg i wyłonić wykonawcę w terminie, który umożliwi zrealizowanie inwestycji w tej perspektywie finansowej – powiedział. Inwestycja w podpoznańskiej Kobylnicy ma zostać zrealizowana do lipca 2023 r.