Świnoujście. W czwartek zakończenie drążenia tunelu

20210920-Fot-GDDKiA
Fot. GDDKiA

[2021-09-20] Kończą się prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. W poniedziałek, 19 września 2021 o godz. 15:03 maszyna drążąca tunel przebiła się na wyspę Wolin.

Teren inwestycji – jak zapowiedziała Kancelaria Prezydenta RP – odwiedzi w czwartek prezydent Andrzej Duda.

Do wtorku, 16 września, włącznie maszyna wydrążyła 1474,81 m – poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, odpowiedzialna z ramienia magistratu w Świnoujściu za komunikację dotyczącą tunelu. „Teraz Wyspiarka zwolni i zatrzyma się przed betonowym blokiem, gdzie przejdzie jeszcze przegląd narzędzi. Potem powoli przewierci betonowy blok i wejdzie do szybu odbiorczego” – podała Skorupka-Kaczmarek.

Jak wskazała, na wyspie Wolin komorę odbiorczą napełniono wodą, by zrównoważyć ciśnienie podczas przewiercania jej ściany szczelinowej i wchodzenia do niej głowicy maszyny TBM.

Prowadzone są także inne prace przy inwestycji, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej po obu stronach Świny.

Wyprodukowana w Chinach i przetransportowana do Świnoujścia w częściach maszyna TBM, została zmontowana w komorze startowej na wyspie Uznam. Maszyna, nazwana później „Wyspiarką”, rozpoczęła drążenie tunelu na początku marca br.

W tym tygodniu maszyna przewierciła betonową ścianę komory odbiorczej na wyspie Wolin. „Zadanie drążenia tunelu zostało wykonane” – poinformował świnoujski urząd.

Wyspiarka waży ponad 3 tys. ton, ma długość 105 m i średnicę 13,4 m. Przewiercała się pod dnem Świny, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Do wtorku włącznie maszyna zamontowała 170 pierścieni półtorametrowych i 604 dwumetrowe.

Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu zostanie wydrążone maszyną TBM. Z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Tunel – stała przeprawa, która połączy wyspy Uznam i Wolin, rozdzielone rzeką Świną – ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Logo PAP