Pierwszy tunel na S1 wydrążony
[2022-11-23] S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego. Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji inwestycji i przybliża do jej ukończenia. Ma również kluczowe znaczenie dla prowadzenia międzynarodowej komunikacji i wymiany gospodarczej ze Słowacją i państwami Europy Południowej.
22 listopada został przebity dwukomorowy tunel na drodze ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br.
Czas na drugi
Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego – również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM – Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Nie tylko tunele
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ulicami Zielona Góra i Zielonej w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m. Powstanie również siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowane będą istniejące węzły Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.