
fot. GDDKiA
[2025-04-28] GDDKiA otworzyła pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
GDDKiA otworzyła dla kierowców obie jezdnie pierwszego odcinka nowej drogi krajowej nr 78, obwodnicy Poręby i Zawiercia. To 16.6 km dwujezdniowej trasy od obwodnicy Siewierza do węzła Kromołów w Zawierciu.
Informację o otwarciu obu jezdni obwodnicy przekazał rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak.
Nowa trasa omija 16.1 km starej DK78, eliminując ze śladu drogi krajowej 36 skrzyżowań lokalnych, pięć skrzyżowań znacznie obciążonych ruchem (w tym jedno rondo), 30 przejść dla pieszych, osiem sygnalizacji świetlnych, a także przejazd kolejowy ze szlabanami.
W efekcie czas przejazdu odcinka skraca się prawie o połowę. Wraz z główną drogą zbudowano m.in. przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Projektuj i buduj
Umowę na budowę pierwszej części południowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano w grudniu 2019 r. Pierwotny termin zakończenia budowy dwujezdniowego odcinka DK78 przypadał w kwietniu 2023 r., jednak w kolejnych aneksach do umowy wydłużano go, obecnie do 25 kwietnia 2025 r.
Jak wynika z informacji GDDKiA, powodem stało się późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o łącznej długości 24.3 km ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza.
3 lata budowy
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16.7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414.7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwała od marca 2022 r. Łączne dofinansowanie z unijnych programów POIiŚ i FEnIKS do tej inwestycji przekroczyło 389 mln zł.
Dla krótszego, wschodniego odcinka Zawiercia (ponad 7.6 km) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej podpisano w styczniu 2020 r. Wartą ponad 234 mln zł umowę na realizację GDDKiA zawarła w listopadzie ub. roku z firmą Polaqua z Piaseczna.
Za Zawierciem DK78 przejdzie w przygotowane w programie budowy 100 obwodnic trzy nowe jednojezdniowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy), do granicy z woj. świętokrzyskim. Na obwodnice Kroczyc i Pradeł podpisano już umowy. W ostatnich dniach GDDKiA otworzyła oferty na obwodnice Szczekocin i Goleniów (najtańszą, za 362.5 mln zł, złożył Budimex).
Dalsza praca na DK78
Projektanci pracują nad dokumentacją rozbudowy odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej).
W efekcie tych wszystkich działań GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego – od obwodnicy Siewierza do woj. świętokrzyskiego.
DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.