Wpłynęły oferty na dokumentację dla rozbudowy węzła A4 Kraków Południe

2021-01-29-Fot-unsplash-scott-graham

Fot. unsplash/scott-graham

[2021-01-29] Cztery oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki) wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych i sprawowaniem nadzoru autorskiego nad inwestycją.

Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, najtańszą ofertę złożyło konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner), wyceniając prace na blisko 1,6 mln zł.

„Teraz komisja przetargowa przystępuje do sprawdzania złożonych ofert” – zaznaczyła przedstawicielka GDDKiA.

Zakres zadania obejmuje m.in. wykonanie opracowań geodezyjno-kartograficznych, geotechnicznych, geologicznych, i studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R), a także uzyskanie niezbędnych decyzji np. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. Podczas przetargu na roboty budowlane wyłoniona w tym przetargu firma będzie odpowiadała na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawowała nadzór autorski.

Przedstawicielka GDDKiA przypomniała, że rozbudowa węzła Kraków Południe, który rozprowadza ruch między południową obwodnicą Krakowa w ciągu autostrady A4 oraz dk7 (Zakopianką) i miastem Kraków jest potrzebna dla udrożnienia ruchu samochodowego w jego obrębie.

Przedsięwzięcie stało się możliwe po podpisaniu przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programu inwestycji w październiku zeszłego roku, przyznającego finansowanie na realizację zadania. Pozwala to na rozpoczęcie przygotowań etapu dokumentacyjnego i w dalszej kolejności rozbudowy.

Zgodnie z planami GDDKiA prace przygotowawcze związane z rozbudową węzła Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021–2024, a realizacja robót na lata 2025–2026.

Według przedstawicieli GDDKiA poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i dk7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Niezbędne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów – Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa – Rzeszów. Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej.

W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.

Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z miastem Krakowem w sprawie współfinansowania tego zadania.

Trwają konsultacje społeczne związane z rozbudowy drogi krajowej nr 7 na dalszym odcinku za węzłem z A4 – od granicy Krakowa do Libertowa, a także budowy dwupoziomowego węzła i bezkolizyjnego przejścia dla pieszych w Libertowie. Zakończenie tego zadania jest planowane w 2025 r.

logo PAP