Może ruszać budowa pierwszego odcinka S3 do Świnoujścia
[2021-12-27] Odcinki między Świnoujściem a Troszynem to ostatnie fragmenty drogi ekspresowej S3 w kraju, na których nie rozpoczęły się jeszcze roboty budowlane. Jest już zgoda na realizację pierwszego z nich, Dargobądz – Troszyn. Łącznie ma powstać 33 km nowej ekspresówki, która połączy się z nowym tunelem w Świnoujściu. Budowa dwujezdniowej S3 zapewni możliwość przejazdu bez korków i spowolnień ruchu.
Odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn został podzielony na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy będzie się rozpoczynał od ronda na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu. Koniec odcinka nastąpi przed węzłem Dargobądz. Od tego węzła będzie rozpoczynał się odcinek Dargobądz – Troszyn, dla którego została już wydana decyzja ZRID. Nowobudowana S3 włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna.
– Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Daje to zielone światło dla rozpoczęcia robót budowlanych oraz oznacza przejęcie nieruchomości pod drogę i start procedury wypłaty odszkodowań. W przyszłym tygodniu planowane jest przekazanie wykonawcy placu budowy – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie.
Wydanie decyzji ZRID dla odcinka S3 Świnoujście – Dargobądz powinno nastąpić już w styczniu 2022 r.
S3 Dargobądz – Troszyn
Odcinek ma 16 km długości i obejmie budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę pary miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II na wschód od miejscowości Dargobądz. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
S3 Świnoujście – Dargobądz
Odcinek o długości 17 km rozpoczyna się od połączenia z tunelem w Świnoujściu w pobliżu terminala promów morskich i kończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną węzły drogowe Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Zakończenie budowy odcinków Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn, o łącznej długości 33 km, planowane jest w II kwartale 2024 roku. Wtedy też będzie można przejechać całą S3 od Świnoujścia do granicy z Republiką Czeską w Lubawce. Łączna wartość umów z wykonawcami tych odcinków to 1,36 mld złotych.