Most połączył dwa brzegi Dunajca

2021-02-24-Fot-Jakub-Halun-commons-wikimedia

Fot. Jakub Hałun/commons wikimedia

[2021-02-24] Konstrukcja budowanego mostu w Kurowie k. Nowego Sącza w ciągu drogi krajowej nr 75 spięła dwa brzegi Dunajca. Zgodnie z planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad samochody pojadą nową przeprawą w październiku tego roku.

Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, mimo okresu zimowego prace na budowie mostu trwały, dzięki czemu we wtorek konstrukcja budowanego obiektu została nasunięta przy pomocy siłowników na przyczółek od strony Brzeska. – Tym samym dwa brzegi rzeki zostały połączone – zaznaczyła przedstawicielka GDDKiA.

Nasuwanie konstrukcji trwało od poniedziałku. Dokładność przeprowadzonych prac sprawdzali kontrolnie geodeci, ponieważ ostatni segment mostu musiał znaleźć się dokładnie w wyznaczonym miejscu.

Według zapowiedzi rzeczniczki, następnym etapem budowy będzie wznoszenie pylonów oraz podwieszenie ustroju nośnego. Powstaną trzy pylony. Na każdy pylon przypadnie 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła.

Nowy most zaprojektowany został zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Jest położony poniżej starego mostu i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. „sądeczanki”.

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.

Zgodnie z planami ruch po nowym moście o wartości ponad 189 mln zł powinien zostać puszczony w październiku tego roku. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Na wykonawcę zadania zostało wybrane w przetargu polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.

Nowy obiekt zastąpi istniejący most w Kurowie, który został wybudowany w 1943 r. i ma 407,6 m długości. Jest zbyt wąski, ponieważ jego szerokość wynosi tylko 7,5 m, co powoduje, że jezdnia ma sześć metrów szerokości. Stan techniczny starego mostu jest zły.

logo PAP