[2025-01-10] Duże zmiany na DK78 między Siewierzem a Szczekocinami
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), podpisała umowę na budowę kolejnej obwodnicy w województwie śląskim. Inwestycję za 64 mln zł zrealizuje firma NDI z Sopotu. To druga z pięciu obwodnic, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) w tym województwie.
Przyszła obwodnica to element nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami, który obejmuje około 50 km drogi. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) GDDKiA wybuduje obwodnicę Poręby i Zawiercia o długości 24.3 km. Jej przedłużenie o kolejne ponad 9 km powstaje natomiast w ramach PB100. Mowa tu o obwodnicy Kroczyc, na której realizację, 11 października 2024 r. podpisano już umowę.
Poprawa bezpieczeństwa użytkowników
Realizacja powyższych inwestycji złoży się na nowy przebieg DK78, który pomoże ominąć zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników drogi, a także podwyższenia komfortu życia przy istniejącej drodze. Jak podkreśla Generalna Dyrekcja, nowe obwodnice wpłyną też na zwiększenie przepustowości połączeń z A1, DK11 i w przyszłości S11. Łatwy dostęp do tzw. głównego kręgosłupa komunikacyjnego województwa zwiększy także atrakcyjność inwestycyjną tych obszarów. Przyszła obwodnica będzie drogą o długości 2.3 km stanowiącą przedłużenie obwodnicy Kroczyc, gdzie połączy się z dalszym przebiegiem DK78.
7 marca 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla omijającego Pradła odcinka nowej DK78. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Sprawna realizacja inwestycji pozwoli na udostępnienie tego odcinka w I kwartale 2027 r.
Droga w nowym śladzie
Jak informuje GDDKiA, ponad 2-kilometrowe, północne obejście miejscowości zostanie zrealizowane po nowym śladzie. Będzie to jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu o nawierzchni dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11.5 tony/oś. Przebudowany zostanie także istniejący odcinek DK78 na długości ponad 1.2 km. Powstaną tam jezdnie dodatkowe dla obsługi przyległego terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z obsługą drogi krajowej. Powstaną na niej dwa ronda. GDDKiA planuje też m.in. budowę wiaduktu drogowego nad drogą wojewódzką nr 794, mostu nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla zwierząt dużych nad DK78. Uzupełnieniem tej inwestycji będą drogi dojazdowe, ciągi piesze i pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.