Gmina i PKP podpisały umowę na budowę wiaduktu
[2021-04-27] Umowę na budowę nowego skrzyżowania bezkolizyjnego w Andrespolu (Łódzkie) z wykonawcą inwestycji za ok. 30 mln zł podpisały w poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe i gmina Andrespol. Dzięki niej na trasie kolejowej z Łodzi do Koluszek powstanie drugi wiadukt.
O podpisaniu dokumentu poinformował PAP w poniedziałek Rafał Wilgusiak z PKP PLK, który podkreślił, że inwestycja za ok. 30 mln zł netto zostanie dofinansowana ze środków UE i pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego oraz zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym.
Zadaniem wykonawcy będzie budowa wiaduktu kolejowego dla czterech torów: linii Łódź Fabryczna–Koluszki oraz Łódź Kaliska–Dębica. Nowy obiekt powstanie przy przystanku kolejowym Bedoń i zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, którym przebiega droga między Bedoniem Przykościelnym i Andrespolem. Wiadukt kolejowy będzie miał długość ok. 12 m i szerokość ok. 24,1 m. Inwestycja obejmie budowę układu drogowego wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Jej wartość to ok. 29,9 mln zł netto, z czego 18,6 mln zł przekazę PKP PLK, a Andrespol 11,3 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2023 r.
– Budowa tunelu drogowego pod torami zwiększy komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe od kilku do kilkudziesięciu minut. Zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu. Ponadto sprawne przejazdy samochodów przyczynią się do mniejszej emisji spalin. Mieszkańcy w sąsiedztwie przejazdu zyskają czystsze powietrze – podkreślił wójt Andrespola Dariusz Kubus.
Jak przypomniał członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, inwestycja w Andrespolu to jedna z trzech inicjatyw na rzecz budowy bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowych z drogami, które realizowane są na terenie województwa łódzkiego.
W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” w tym regionie powstaną obiekty w Gałkowie i Skierniewicach. W Skierniewicach roboty budowlane rozpoczęły się lutym, w Gałkowie ruszą pod koniec 2021 roku. Obie inwestycje zakończą się w przyszłym roku.
W całym kraju w ramach programu prowadzonego przez PLK we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg, którego wartość sięga 312,5 mln zł, planowana jest budowa 26 obiektów, w tym: 12 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, dwóch przejść dla pieszych pod torami i jednego wiaduktu pieszo-rowerowego. Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań-Warszawa, Kraków-Rzeszów, Warszawa-Białystok i Warszawa-Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.