Dziewięć nowych odcinków dróg ekspresowych w lubelskim

Dziewięć nowych odcinków dróg ekspresowych w lubelskim

fot. GDDKiA

 

Lubelskie. GDDKiA planuje w tym roku rozpoczęcie budowy 160 km dróg ekspresowych

GDDKiA planuje w 2025 r. rozpoczęcie budowy 9 odcinków dróg ekspresowych S12, S17 i S19 w województwie lubelskim o łącznej długości ok. 160 km. W budowie jest 7 odcinków tras S12, S19 i autostrady A2.
Dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA Janusz Pachla poinformował podczas konferencji prasowej, że trwa budowa ok. 102 km dróg: obwodnicy Chełma w ciągu drogi S12, trzech odcinków S19 od granicy woj. lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego, na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej i od Lubartowa do Lublina, a także trzech odcinków A2 od Malinowca do Białej Podlaskiej.

W tym roku – przekazał dyrektor – GDDKiA planuje rozpoczęcie budowy: S12 na odcinkach Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm, Chełm-Dorohusk, S17 Zamość Wschodni-Zamość Południowy, Zamość Południowy-Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski-Hrebenne i S19 Międzyrzec Podlaski-Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski-Kock, Kock-Lubartów.

Jak dodał, na wydanie przez wojewodę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oczekuje 11 odcinków dróg szybkiego ruchu w regionie.
Dyrektor stwierdził, że z większości dróg, dla których wojewoda wydał decyzje ZRID kierowcy skorzystają już w latach 2027-2028. Natomiast w przypadku tras, które jeszcze są na etapie prac przygotowawczych będzie to możliwe około 2030 r. S19 z Lublina do granicy z województwem mazowieckim ma być gotowa w 2028 r., a drogi ekspresowe S12 Lublin-Dorohusk i S17 Piaski-Hrebenne – bliżej 2030 r.

Trasy już na przełomie roku

Zastępca dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Marek Żmijan spodziewa się, że autostradą A2 od Białej Podlaskiej do miejscowości Malinowiec (44 km) kierowcy pojadą na przełomie 2025 i 2026 r. Obecnie trwa odbiór odcinka Swory-Cicibór w okolicy Białej Podlaskiej (14 km), ale podróżni skorzystają z niego po zakończeniu budowy pozostałych ocinków od strony Warszawy. Dwa poprzedzające je odcinki – podał Żmijan – są zrealizowane w ok. 55 proc.
– Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na utrzymanie pełnego odcinka od granicy województwa do węzła Cicibór z terminem obowiązywania od przełomu grudnia br. i stycznia przyszłego roku – uzupełnił Żmijan. Dodał, że wystąpiono o decyzję ZRID dla A2 na wschód od Białej Podlaskiej.

Realizacja 74-kilometrowej drogi ekspresowej S12 Piaski-Dorohusk została podzielona na kilka etapów, spośród których – powiedział Żmijan – najbardziej zaawansowana jest budowa 14-kilometrowej obwodnicy Chełma. Trwa procedura wydawania decyzji ZRID dla odcinków: Piaski-Dorohucza (10 km), Dorohucza-Chełm (22 km) i Chełm-Dorohusk (23 km). Opóźnione są przygotowania do budowy odcinka Pełczyn-Chojno Nowe Drugie w okolicy Dorohuczy, gdzie pod ziemią odkryto składowisko odpadów i niezbędne było wytyczenie nowej trasy. Żmijan spodziewa się, że w tym roku GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka.

Na 115-kilometrowej drodze ekspresowej S17 Piaski-Hrebenne do tej pory oddano do użytku obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego (10 km). Jak podał Żmijan, GDDKiA złożyła wnioski o wydanie ZRID dla odcinków: Zamość Wschód-Zamość Południe (12 km), Zamość Południe-Tomaszów Lubelski Północ (18 km), Tomaszów Lubelski-Hrebenne (17 km) i dla budowy miejsc obsługi podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

370 km dróg w lubelskim

W tym roku – dodał Żmijan – planowane jest złożenie wniosków o ZRID dla odcinków: Piaski Wschód-Łopiennik (16 km), Krasnystaw Północ-Izbica (19 km), Izbica-Zamość Sitaniec (10 km), a także ogłoszenie przetargów na realizację odcinków: Łopiennik-Krasnystaw Północ (9 km) i Zamość Sitaniec-Zamość Wschód (11 km). Na przełomie 2026 i 2027 r. dyrekcja planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla trasy od Hrebennego do terminala granicznego z Ukrainą (niespełna 2 km).

Na blisko 101-kilometrowej drodze ekspresowej S19 na północ od Lublina – przekazał Żmijan – najbardziej zaawansowana jest rozbudowa 8-kilometrowej obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, gdzie stan prac oszacowano na 62 proc. Budowa odcinka od granicy województwa do Międzyrzeca Podlaskiego (14 km) zaawansowana jest w ok. 5 proc. Budowa trasy Lubartów-Lublin (23 km) z obwodnicą Niemiec zaawansowana jest w ok. 6.5 proc., a zakończenie prac na tym odcinku zaplanowane jest na IV kwartał 2027 r. GDDKiA oczekuje na decyzje ZRID dla odcinków S19: Międzyrzec Podlaski-Radzyń Podlaski (22 km), Radzyń Podlaski-Kock (18 km), Kock-Lubartów (16 km).
Żmijan poinformował, że pomimo braku decyzji ZRID dla części odcinków wykonawcy przygotowują się do inwestycji, organizują place składowe i zwożą materiały, co ma umożliwić „niezwłoczne” rozpoczęcie budowy po otrzymaniu zezwoleń.

Lubelski oddział GDDKiA odpowiada za realizację 18 odcinków dróg szybkiego ruchu w regionie, oddział w Warszawie – 6, w Kielcach – 3. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) zakłada budowę w woj. lubelskim ok. 370 km dróg ekspresowych i autostrad za ok. 14.5 mld zł. Obecnie sieć dróg ekspresowych w regionie ma 231 km.