Budowa S19: większość ofert mieści się w budżecie inwestora
[2020-7-21] Dziewięć ofert wpłynęło od firm w przetargu na projekt i budowę ponad 10 km odcinka trasy S19 Via Carpatia w Podlaskiem: Krynice – Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód. Żadna z zaproponowanych cen nie przekracza wartości zamówienia na tę inwestycję – podała po otwarciu ofert Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Chodzi o S19 na odcinku od Krynic, od już istniejącej drogi nr 65 do węzła drogowego Dobrzyniewo (bez węzła) i dalej do węzła Białystok Zachód (z węzłem).
Najtańszą ofertę na projekt i budowę tej drogi złożyło konsorcjum NDI i NDI Sopot, która zaproponowała za to zadanie 403,07 mln. Zł. Taka oferta oznacza, że budowa 1 km drogi kosztowałaby 39,6 mln zł.
Firmy PORR i UNIBEP zaproponowały 405, 6 mln zł. Najdroższą ofertę – 514,52 mln zł złożyło konsorcjum firm: Polbud Pomorze, DROGOMEX, Masfalt i INTOP WARSZAWA. Kwota z kosztorysu GDDKiA na to zadanie to 576,28 mln zł – przypomniano w komunikacie.
Umowę z wykonawcą inwestycji GDDkiA chce podpisać jesienią, a ten odcinek S19 ma być budowany w latach 2022-2024.
GDDKiA przypomniała także, że odcinek Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód będzie się składać z dwóch pododcinków połączonych w jeden. Przypomniano, że na odcinek Dobrzyniewo – Białystok Zachód, w kwietniu unieważniono pierwszy przetarg, bo zaproponowane przez firmy ceny przewyższały wartość zamówienia. W nowym przetargu dołączono do tego odcinka także fragment Krynice – Dobrzyniewo.
Na odcinku Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący planowaną S19 (poprowadzoną górą) z istniejącą S8 (poprowadzoną dołem). Zadanie obejmować będzie m.in. budowę 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.
W poniedziałek, 20 lipca GDDKiA w Białymstoku otwarła oferty w kolejnym przetargu na projekt i budowę S19 w Podlaskiem na odcinku Białystok Południe-Ploski.
Na ten odcinek S19 także wpłynęło dziewięć ofert.
Najtańszą ofertę na projekt i budowę złożyła firma Mota Engil, która zaproponowała 396,9 mln zł, kolejną cenę zaproponowała firma Intercor – 432,1 mln zł. Najwyżej, bo na 711,4 mln zł wyceniła kontrakt Polaqua, przekraczając przy tym kosztorys zamawiającego, który wynosi 593,8 mln zł.
Na blisko 13-km odcinku od węzła Białystok Południe (bez tego węzła) do Plosek mają powstać po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z uwzględnieniem rezerwy na trzeci pas. Powstanie węzeł drogowy Zabłudów, 16 różnych obiektów inżynierskich, w tym 150-metrowy most nad doliną rzeki Narew.
Drogowcy zakładają, że zezwolenie na realizację tej inwestycji będzie wydane w drugim kwartale 2022 r., a trasa będzie budowana w latach 2022-2024.
GDDKiA podała, że Białystok Południe-Ploski to już trzeci z podlaskich odcinków tej trasy, który jest w trakcie weryfikacji ofert złożonych przez firmy do przetargów na projekt i budowę tej trasy. Łączna długość tych odcinków to 47,5 km drogi ekspresowej i blisko 13,7 km drogi krajowej nr 65, która będzie przebudowywana na takim odcinku w związku z budową trasy Via Carpatia. Do końca 2020 r. drogowcy chcą podpisać z wykonawcami umowy na realizację tych odcinków.
Pod koniec lipca GDDKiA chce ogłosić przetargi na odcinki: Ploski – Haćki, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki trasy S19, a na koniec sierpnia na odcinki: Leszczka – Chlebczyn i Kuźnica – Sokółka.