[2025-01-03] Pozytywna decyzja dla drogi do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” na odcinku od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Natomiast dla trasy od DW213 do węzła Łęczyce na S6 wciąż trwa procedura uzyskiwania DŚU. To kolejny krok do realizacji tej inwestycji.
Projektowana droga przebiegać będzie po nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią. Dla obydwu odcinków jednojezdniowej drogi o przekroju 1 x 2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) opracowane zostały dwa warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości. Przy czym we wnioskach o uzyskanie DŚU, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jako preferowany wariant przebiegu drogi wskazała ten, w którym trasa omija Choczewko i biegnie bliżej miejscowości Kurowo.
Wybór wykonawców inwestycji
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie Projektuj i buduj dla każdego z zadań. Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), oraz innych niezbędnych opracowań. Po uzyskaniu decyzji ZRID, wydanej przez Wojewodę Pomorskiego, rozpoczną się prace budowlane.
Dodajmy, że już w sierpniu 2024 r. ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo. Inwestycję podzieliliśmy na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Ułatwienia dla mieszkańców
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Jak zauważa GDDKiA, inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Nowa droga poprawić ma też warunki bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników. Zmniejszyć ma też negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11.5 t na oś.
Jak podkreśla GDDKiA, budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.