Lotnisko w Krakowie czeka rozbudowa

2021-01-12-Fot-Pixabay-AgaPo

Fot. Pixabay/AgaPo

[2021-01-12] Lotnisko Kraków Airport prognozuje obsłużenie w tym roku blisko 4,251 mln pasażerów, czyli połowy poziomu osiągniętego w 2019 roku. Port przygotowuje się do realizacji inwestycji zapisanych w tzw. planie generalnym o łącznej wartości ok. 1,5 mld zł.

W poniedziałek, 11 stycznia władze lotniska przedstawiły dziennikarzom podsumowanie zeszłego roku i plany na ten rok. Jak przypomniał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek, w całym zeszłym roku krakowski port obsłużył blisko 2,593 mln pasażerów, czyli o 69 proc. mniej niż rok wcześniej.

„Cofnęliśmy się o dekadę, jeśli chodzi o ruch lotniczy na krakowskim lotnisku” – zauważył Włoszek.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2019 roku przyjął ponad 8,4 mln podróżnych.

Z powodu epidemii koronawirusa obiekt był zamknięty od połowy marca do 1 czerwca. Latem lotnisko zaczęło odbudowywać statystyki pasażerów – o ile w czerwcu było ich 14,4 tys., to w rekordowym sierpniu – ponad 309,1 tys. Od września liczba obsłużonych osób zaczęła znów spadać. W listopadzie obsłużono 60 tys. pasażerów, a w grudniu – prawie 77 tys.

Jak ocenił obecny na briefingu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, transport lotniczy jest jedną z gałęzi gospodarki, która najmocniej odczuwa skutki pandemii COVID-19. „Lotnisko jest i zawsze było silnikiem rozwojowym Małopolski i mam nadzieję, że do tej swojej roli powróci niebawem, gdy rozprawimy się już z koronawirusem” – wskazał Adamczyk.

Podkreślił, że trwająca pandemia nie zatrzymuje inicjatyw inwestycyjnych. „Inwestycje to jest siła rozwoju naszej gospodarki i fundament przetrwania najgorszych czasów. Kraków Airport ma bardzo ambitne plany i cele rozwojowe – dają one szanse rozwojowe dla Małopolski, ale też całego kraju” – ocenił szef resortu infrastruktury.

Prezes Kraków Airport prezentując prognozy dla lotniska i plany rozwojowe zawarte w tzw. planie generalnym zatwierdzonym w 2018 r. przez ministra infrastruktury ocenił, że przyjęta prognoza zakłada powrót w 2025 roku do poziomu ruchu lotniczego z 2019 r. Według niego taka prognoza jest „ostrożna”.

W tym roku Kraków Airport ma – według założeń – obsłużyć blisko 4,251 mln pasażerów. „To prognoza dynamiczna, mamy bardzo wiele zmiennych, związanych z przebiegiem programu szczepień, sytuacją przewoźników lotniczych czy politykami i regulacjami przyjmowanymi przez poszczególne państwa” – zaznaczył prezes krakowskiego lotniska.

Podkreślił, że czas pandemii nie był dla lotniska „czasem czekania”, ale przystosowania się do nowych zasad i reżimów sanitarnych oraz przygotowywania inwestycji zawartych w tzw. planie generalnym.

Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w tym dokumencie są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.

Najbardziej zaawansowane są przygotowania do budowy nowego terminala cargo – obecnie trwa przetarg na wykonawcę obiektu, który powinien być wybudowany do końca 2022 r. Zgodnie z przyjętymi założeniami oprócz budynku magazynowego o powierzchni blisko 2,7 tys. m kw. powstanie też część biurowa licząca ok. 1,2 tys. m kw., a także budynek kontroli dostaw. Przewidziano również budowę dróg dojazdowych, parkingów, placów, chodników.

Budowa nowej drogi startowej na lotnisku Kraków Airport w tzw. wariancie północnym, biegnącym prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4 stopnie. ma wydaną decyzję środowiskową. Pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich. Planom budowy nowego pasa startowego sprzeciwiają się mieszkańcy miejscowości sąsiadujących z lotniskiem. Ich zdaniem planowana budowa nowej drogi startowej spowoduje większy hałas i sprawi, że samoloty będą startowały i przyziemiały bezpośrednio nad ich domami.

W tym roku zaplanowano zakończenie prac projektowych związanych z rozbudową płyty postojowej dla samolotów. Liczba stanowisk dla samolotów kodu C (typu Boeing B73) ma zostać zwiększona z obecnych 22 do 35.

Władze lotniska przygotowują też rozbudowę istniejącego budynku terminala pasażerskiego w kierunku zachodnim i wschodnim. Po rozbudowie powierzchnia obiektu zostanie prawie podwojona i wyniesie blisko 111 tys. mkw. Pozwoli to obsłużyć 12 mln pasażerów rocznie.

Prezes Kraków Airport przypomniał, że plan generalny dla krakowskiego lotniska został zatwierdzony już po przedstawieniu przez rząd koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i „w naturalny sposób wpisuje się w te plany”.