Wschodnia Obwodnica Warszawy. GDDKiA wskazuje przyczyny uchylenia decyzji środowiskowych

2021-02-26-Fot-Pixabay-Arcaion

Fot. Pixabay/Arcaion

[2021-02-26] Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na dwóch odcinkach jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – poinformowała PAP rzecznik warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

W zeszłym tygodniu media obiegła informacja, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska opublikowała zawiadomienie o uchyleniu w całości decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy.

Chodziło o dwa odcinki trasy S17 od węzła Drewnica do węzła Ząbki oraz od węzła Ząbki do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).

Media przypomniały wtedy, że postępowanie w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy prowadził białostocki oddział RDOŚ, ponieważ w warszawskim pojawił się konflikt interesów, związany – jak informowały – z tym, że kierownikiem warszawskiego oddziału jest mieszkaniec Wesołej. To gmina, która od kilku lat protestuje przeciwko budowie.

Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska informowała wtedy, że drogowcy czekają na uzasadnienie tego uchylenia. – Czekamy na pisemną decyzję, bo na razie jest tylko zawiadomienie GDOŚ o uchyleniu decyzji na fragment S17 – podkreśliła Tarnowska. Wskazała, że w dokumencie będzie uzasadnienie, które umożliwi drogowcom podjęcie decyzji, co do dalszego działania.

We wtorek w rozmowie z PAP rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA przekazała stanowisko drogowców ws. uchylenia decyzji środowiskowych dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy. – Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – powiedziała Tarnowska. – Uprawomocnienie się decyzji umożliwi GDDKiA podjęcie działań co do dalszego postępowania w zakresie realizacji tych inwestycji – zaznaczyła.

Podkreśliła także, że w uchylonej decyzji środowiskowej nie zostały podważone rozwiązania projektowe, jak i wskazanie tzw. wariantu zielonego jako preferowanego w decyzji środowiskowej, który drogowcy uzyskali w grudniu 2018 roku. Stało się to już po przekazaniu przez GDOŚ postępowania do RDOŚ w Białymstoku, które nastąpiło w maju 2017 r.

Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica – Ząbki, odcinek Ząbki – Zakręt i odcinek Zakręt – Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania.

Na drugi odcinek Ząbki – Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa – czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający m.in. wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej – PAP) oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi.

Natomiast ostatni odcinek S17 Zakręt – Lubelska jest obecnie w realizacji.

logo PAP