Wiadukt w Krakowie. Największa inwestycja w historii powiatu

2020-05-29-Fot-Pixabay-mussejereissati

Fot. Pixabay/mussejereissati

[2020-05-31] Kraków: podpisano umowę na budowę wiaduktu

Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego podpisał w czwartek umowę na budowę wiaduktu w Batowicach na granicy z Krakowem. Nowy układ drogowy – wiadukt i trzy ronda – w przyszłości połączy także realizowaną północną obwodnicę Krakowa z miastem.

Umowę podpisano z firmą IMB-Podbeskidzie, która w przetargu zaproponowała cenę za wykonanie zadania wynoszącą 29,8 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano na listopad 2021 r.

Zadanie na styku miasta Krakowa i gminy Zielonki w ciągu drogi powiatowej obejmuje budowę wiaduktu nad torami kolejowymi, łączącego ulice Powstańców i Piasta Kołodzieja w Krakowie z drogą powiatową w Batowicach i Dziekanowicach w gminie Zielonki oraz przyległego układu drogowego: trzech rond i odcinka drogi oraz budowę chodnika i ścieżki rowerowej.

Dla tej inwestycji gmina Zielonki przygotowała dokumentację i projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę. Ogłosiła też dwa przetargi na wykonawstwo, lecz ze względu na niewystarczające środki będące w dyspozycji partnerów tej inwestycji: powiatu krakowskiego, miasta Kraków, gminy Zielonki, dofinansowanie deklarowała też gmina Michałowice – partnerzy zadecydowali o niewyłanianiu wykonawcy.

W 2019 r. wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych przygotował i złożył powiat Krakowski, który pozyskał ponad 29 mln na tę inwestycję ze środków rządowych, co stanowi 80 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Powiat przejął też rolę zamawiającego zadanie.

Swoje wkłady do budowy wiaduktu wraz z przebudową towarzyszącego układu drogowego zadeklarowały też współpracujące przy inwestycji samorządy: miasto Kraków – 6 mln zł, gmina Zielonki – 1,8 mln zł, gmina Michałowice – 1 mln zł.

Jak ocenił w czwartek starosta powiatu krakowskiego Wojciech Pałka, jest to największa inwestycja infrastrukturalna w historii tego powiatu. Według niego bez dotacji z Funduszu Dróg Samorządowych przedsięwzięcie nie doszłoby do skutku.

Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk zaznaczył, że przebudowa układu drogowego na styku krakowskiej Nowej Huty i gminy Zielonki jest bardzo ważnym elementem układu drogowego na północy miasta. „Decyzje podjęte rok temu były kluczowe i zaważyły o powodzeniu tej inwestycji” – wskazał.

Wójt Zielonek Bogusław Król przypomniał, że podpisanie umowy na realizację inwestycji nastąpiło po 10 latach od pierwszych przymiarek do niej. „Dziękuję wszystkim samorządom za współpracę przy inwestycji tak ważnej dla wszystkich naszych mieszkańców, jak również tym, dzięki którym udało się pozyskać dofinansowanie” – dodał.

Docelowo w przyszłości w sąsiedztwie nowego wiaduktu ma powstać cały węzeł przesiadkowy z przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pętlą tramwajową i autobusową oraz parkingiem park&ride.

Logo PAP