Pierwszy odcinek nowej jezdni na A1 w województwie łódzkim udostępniony kierowcom

Pierwszy odcinek nowej jezdni na A1 w województwie łódzkim udostępniony kierowcom

2020-08-25-Fot-Wikimedia-Commons

Fot. Wikimedia Commons

[2020-08-25] Kierowcy mogą już korzystać z nowego fragmentu jezdni na powstającej w woj. łódzkim autostradzie A1. Do ruchu oddano blisko 5 km drogi w okolicach Radomska. Zdaniem GDDKiA cały odcinek A1 od Tuszyna do granicy województwa ma być gotowy na przełomie 2022 i 2023 r.

Od poniedziałku, 24 sierpnia na autostradzie A1 na wysokości Radomska, w okolicy istniejącego skrzyżowania budowanej autostrady A1 i DK 42, kierowcy mogą zjeżdżać ze starej jezdni zachodniej, na nowo powstały betonowy odcinek trasy po stronie wschodniej i pokonują nim dystans blisko 5 kilometrów, w okolice mostów na Warcie, gdzie wracają na jezdnię zachodnią.

Na nowej jezdni, podobnie jak dotychczas, będzie obowiązywał układ 2+1, co oznacza dwa pasy ruchu w kierunku Częstochowy i jeden w stronę Łodzi. Docelowo, na czas budowy, ma być wprowadzony układ 2+2, ale najpierw na nowej jezdni konieczne będzie wybudowanie ekranów, barier, odwodnienia i kilku innych prac. Powinny one zostać zakończone na przełomie roku.

Dyrektor kontraktu Jerzy Sobolewski wykonującej inwestycje na odcinku D (od Radomska do granicy z woj. śląskim) firmy Intercor poinformował, że budowa nowej jezdni zajęła rok, ale wcześniej przez podobny okres trwały prace projektowe.

– Po przerzuceniu ruchu zaczynamy prace przy rozbiórce starej nawierzchni, a następnie budowę drugiej jezdni. Nasz plan zakłada, by w listopadzie przyszłego roku udostępnić obie jezdnie, z których każda będzie mieć po trzy pasy ruchu – tłumaczył.

Budowę A1, która jest realizowana w śladzie obecnej DK nr 1, podzielono na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64-kilometrów przebiegają przez woj. łódzkie.

Fragment A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski – 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko – 16,7 km), a odcinek D (od Radomska do granicy z woj. śląskim – 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Najpóźniej ma powstać odcinek B między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto zrealizuje firma Mirbud S.A.

Zdaniem rzecznika, cała autostrada A1 między Tuszynem pod Łodzią a granicą województwa łódzkiego powinna być gotowa na przełomie 2022 i 2023 r. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie zapewnić rozwój rodzimej gospodarki.

BELLATOR

Maszyny Budowlane Sp. z o.o.
Aleja Rodziny Gürtlerów 101
41-700 Ruda Śląska
Tel./fax +48 32 340 80 57
Email biuro@bellator-mb.pl

Zamieszczone na stronach portalu internetowego prowadzonego przez ABRYS Sp. z o.o. w ramach domeny bellator-mb.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, jest zabronione.